In perioada 14 -22 mai 2007, inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bihor au desfasurat, la nivel national, o actiune tematica de verificare a operatorilor economici prestatori de servicii imobiliare.
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a comunicat ca inspectorii au controlat 10 agenti economici bihoreni, constatandu-se abateri la fiecare dintre ei. Au fost incheiate 10 procese-verbale de constatare a contraventiei si s-au aplicat amenzi in valoare totala de 4.000 de lei, oprindu-se temporar activitatea de prestare a serviciilor si s-au stabilit termene ferme de remediere a deficientelor in 9 cazuri. Abaterile constatate au vizat neafisarea, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, a listei serviciilor prestate si a tarifelor aferente practicate; nerespectarea prevederilor Legii 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori; nerespectarea prevederilor Ordinului nr. 92/2007 privind aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia. OJPC sfatuieste consumatorii de servicii imobiliare sa solicite operatorilor economici, inainte de efectuarea tranzactiei, informatii complete despre imobilele care urmeaza a fi achizitionate sau inchiriate, in conformitate cu obligatiile de informare impuse de actele normative in vigoare.
Contractele nu contin toate informatiile
Aceste informatii esentiale trebuie sa fie mentionate si in contracte sau in anexe la contracte si sa cuprinda urmatoarele: situatia juridica a imobilului si daca aceasta permite tranzactionarea, informatii privind provenienta (proprietarul) imobilului, informatii privind starea de fapt in care se afla imobilul, actele necesare pentru efectuarea tranzactiei, cine are obligatia de a le obtine, costurile acestora, termenele in care acestea trebuie obtinute, drepturile si obligatiile fiecarei parti si care este raspunderea juridica a fiecarei parti pentru nerespectarea obligatiilor, cine suporta riscurile fiecarei tranzactii, comisionul practicat de agentie, suma perceputa de operatorul economic in cazul in care consumatorul se razgandeste, daca la efectuarea tranzactiei operatorul economic colaboreaza cu alta agentie, consumatorii trebuie sa cunoasca toate datele referitoare la aceasta agentie, mai ales in cazul in care costurile acestei colaborari sunt suportate de consumator, daca se folosesc practici comerciale abuzive sau vanzarea se face conditionat etc.
"Atentionam consumatorii sa fie foarte atenti la clauzele referitoare la comisioanele sau sumele impuse de operatori cu titlu de despagubire in cazul in care consumatorul renunta la tranzactie din culpa sa", a precizat sefa OJPC.