Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte a intrat in vigoare din luna ianuarie a anului in curs, aceasta conferind Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor competenta de a sanctiona publicitatea inselatoare, publicitatea agresiva, falsele oferte "gratuite", inducerea in eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcana.
Cristina Bigan, sefa Inspectoratului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bihor, informeaza ca toate aceste modalitati de a pacali consumatorul sunt incluse intr-o lista neagra detaliata a practicilor comerciale considerate incorecte in orice situatie, care vor fi sanctionate de ANPC incepand cu 31 ianuarie. In aceasta perioada, operatorii economici au obligatia de a cunoaste prevederile acestei legi. Aceasta lege (denumita Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial in 28 decembrie 2007) defineste clar notiuni ca produs, consumator, comerciant, practica a comerciantului, cod de conduita; consolideaza standardele care interzic practicile comerciale incorecte, clasificate in practici comerciale inselatoare (prin actiune sau prin omisiune) si practici comerciale agresive, si stabileste sanctiunile care se aplica pentru incalcarea normelor legale.
Interzicerea metodelor abuzive
Adoptarea legii reprezinta interzicerea metodelor abuzive prin care comerciantii incalca drepturile consumatorilor. Amintim dintre cele mai grave: publicitatea-capcana: practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator; falsele oferte "gra- tuite": crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite", "bonus", "fara taxe" sau in termeni similari, in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului; indemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere; afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor: de la alergii, caderea parului si pana la pierderea in greutate; castigarea de premii: practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost; sistemele piramidale: un sistem de promovare piramidal, in cadrul caruia castigul provine in special din introducerea altor consumatori in sistem decat din vanzarea sau consumul produselor; reportajele publicitare: practica de a folosi continutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, fara a specifica acest lucru in mod clar; impresiile inselatoare cu privire la drepturile consumatorilor: prezentarea dre-pturilor de care consumatorii beneficiaza prin lege drept caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului; ofertele limitate: declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza; limba in care sunt oferite serviciile post-vanzare: angajamentul de a furniza servicii post-vanzare catre consumatori si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv in alta limba fara a informa in mod clar consumatorul cu privire la aceasta inainte de initierea tranzactiei.
Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor de orice persoana sau organizatie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar si de catre operatorii economici concurenti. Acestia au, de asemenea, posibilitatea de a-i actiona in justitie pe comerciantii care incalca legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte.
Sanctiunile pe care ANPC le poate aplica sunt de la 3.000 la 30.000 de lei. Neincetarea practicii incorecte atrage dupa sine sanctiuni de la 6.000 la 60.000 de lei, iar ca masura complementara se poate dispune suspendarea activitatii pana la intrarea in legalitate.
Este bine de stiut ca depunerea unei contestatii in instanta de catre operatorul economic nu duce la suspendarea masurii decise de ANPC.