Cotidianul informeaza : Brand de tara in Uniunea Europeana. O poveste romaneasca de succes: magiunul de Topoloveni
Cine spunea ca nu avem un brand de tara puternic? Il avem si e chiar unul recunoscut oficial de UE. Magiunul de Topoloveni, alaturi de alte 1.000 de denumiri de produse protejate in baza legislatiei privind protectia indicatiilor geografice, figureaza pe lista Comisiei Europene a denumirilor de origine si a specialitatilor traditionale.
Atunci cand denumirea unui produs este publicata in jurnalul oficial al UE ca marca protejata inseamna ca acestui produs i-au fost recunoscute autenticitatea, traditia, istoria, aria geografica, reputatia si calitatile exceptionale. Asadar, magiunul de prune produs la Topoloveni-Arges este plasat in gama premium pe piata alimentelor conservate din Uniunea Europeana. Magiunul de Topoloveni este primul si singurul produs alimentar romanesc care a obtinut acesta certificare, pana in prezent.
Reteta dupa care se fabrica magiunul la Topoloveni, in judetul Arges, e atestata inca din 1914 si are un singur ingredient, "prune proaspete romanesti". Cea care s-a gandit sa-l transforme in marca autentica romaneasca este Bibiana Stanciulov, femeia care a reinventat magiunul de prune incepand din anul 2001.
De la ziarist de radio la producator in industria alimentara
Bibiana, sociolog de profesie si fost om de radio, s-a apucat de afaceri imediat dupa ‘89, cand salariul de la stat nu-i mai ajungea sa-si creasca copilul: "Am lucrat timp de trei ani ca reporter si realizator de emisiuni la Radio Romania, dar cum la vremea aceea salariul de ziarist la stat era insuficient pentru a intretine doua persoane, pe fiica mea si pe mine - eu sunt vaduva inca din 1986 -, m-am decis sa fac altceva. Drept care am facut si eu ce faceau multi romani, atunci la inceputul anilor ‘90, mi-am deschis o societate cu raspundere limitata". A intrat mai intai in comertul cu conserve, livrand produse de acest fel in special Armatei, iar in urma unui contract pagubos incheiat la intamplare, s-a ambitionat sa-si construiasca propria fabrica.
"Eram intermediar intre fabricile de conserve si Armata. Am castigat odata o licitatie pentru pateu si atat de prost a fost incat imi spusesem ca ma las de afaceri. Din cauza unui barbat, un director al unei fabrici care nu si-a onorat contractul cu firma mea, am cumparat fabrica asta si am pierdut multi bani atunci", povesteste Bibiana Stanciulov.
Dupa o licitatie precipitata, Stanciulov a cumparat o sectie a unei fabrici de conserve dezafectate de la Topoloveni, Arges. "A costat vreo 320 de milioane de lei vechi. Nici nu vazusem ceea ce cumparase. M-am trezit ca am dat banii, luati cu imprumut de la banca, pe un morman de fiare vechi si de betoane. Ce era sa mai fac?! M-am apucat de treaba asa cum m-am priceput. Mai intai am cautat lista de beneficiari ai fostei fabrici, dupa care am inceput cu ajutorul fostei sefe de sectie Cecilia Gageanu sa aducem inapoi oamenii care lucrasera acolo pana cand fabrica fusese inchisa de stat si care erau someri. Magiunul a mers, insa, cel mai bine la vanzare. Timp de aproape opt ani, produsul a fost exportat in proportie de 90% in Austria si Germania, in butoaie de 250 de kilograme. Austriecii il revindeau la borcan, cu eticheta de-a lor si un adaos de zahar peste masura. M-am ambitionat atunci, pentru ca il cumparau la pret de materie prima de la noi si-l vindeau de cinci ori mai scump la ei ca produs finit. Asa ca, acum, il vindem numai la borcan, cu eticheta romaneasca", spune Bibiana.
Dupa multe cercetari stiintifice, Bibiana Stanciulov a reusit sa convinga pe toata lumea ca magiunul de la Topoloveni n-are zahar, E-uri sau alti conservanti, ci numai prune: "Este bun pentru oricine, de la copii de sase luni la bolnavii de diabet, pentru ca nu are zahar. Asta e si secretul: combinatia a patru soiuri de prune, cu cantitate de zaharuri diferita", explica proprietara fabricutei de la Topoloveni. Profesorul Gheorghe Mencinicopschi si Larex au certificat magiunul de Topoloveni ca fiind cel mai sanatos si natural produs de acest fel din Romania.
Pentru prezentarile de la targuri si expozitii, Bibiana pregateste zeci de retete de dulciuri. A facut cozonac cu magiun, bomboane de ciocolata cu magiun, fondante cu magiun.

Certificat NATO si furnizor de gemuri al Casei Regale

In 2008, Bibiana Stanciulov s-a zbatut sa obtina un certificat NATO pentru magiunul de Topoloveni astfel incat acest produs sa poata ajunge in baza de date a Armatei americane, care este centralizata la Berlin, si sa poata participa la orice licitatie a Armatei SUA pentru a livra produse in tarile in care exista baze NATO.
Stanciulov a obtinut certificatul NATO pentru magiunul sau dupa un an de asteptare prin oficiile Ministerului Apararii Nationale, laboratoare de cercetari alimentare si teste biologice. Asadar, marmelada americanilor din bazele NATO poate fi oricand inlocuita cu sanatosul magiun de Topoloveni.
Bibiana Stanciulov a investit, in aproape zece ani, peste 550.000 de euro in retehnologizarea fabricii a carei inaugurare oficiala a avut loc in toamna anului 2009, si are de gand sa nu se opreasca aici cu diversificarea gamei de produse Topoloveni.
"Deocamdata, Capitala ramane cel mai mare consumator. Avem contracte de distributie cu mai multe supermarketuri si magazine de tip Plafar. Comerciantii romani s-au indoit la inceput ca nu contine zahar rafinat, nici conservanti, dar testele au aratat ca este natural", spune Bibiana Stanciulov. Fabrica lucra pana anul trecut doar cate doua luni pe an pentru productia de magiun, de la mijlocul lui august pana in octombrie. Din 2010, la Topoloveni productia s-a diversificat, la celebrul magiun de prune adaugandu-se si dulceata de cirese amare si cea de visine. Adepta si promotoare a alimentatiei sanatoase, Bibiana Stanciulov a adaugat de curand pe lista produselor fabricate la Topoloveni si zacusca de legume.
Aflam de la doamna Stanciulov ca, in fiecare an, se aduna in jur de 1.500 de tone de prune, din care ies putin peste 200 de tone de magiun. Pe poarta fabricii, un borcanel de 350 de grame pleaca cu 6,75 lei, pretul crescand la raft in functie de adaosul fiecarui comerciant.
Pentru promovare, Bibiana Stanciulov a folosit targurile nationale pentru produse traditionale, iar asocierea cu Casa Regala, al carei furnizor de magiun si dulceata a devenit fabrica din Arges, a crescut in mod considerabil anvergura internationala a produselor de la Topoloveni. "A fi ales furnizor al Casei Regale nu-i deloc o treaba simpla, pentru ca trebuie stransa o documentatie, trebuie facut un caiet de sarcini, si asa mai departe. Principesa Margareta si Principele Radu Duda ne fac acum reclama pe oriunde merg", explica proprietara afacerii de la Topoloveni.
"Si comunitatea evreiasca din Romania a cerut un certificat care sa ateste ca magiunul este un aliment reglementat de religia iudaica", enumera Bibiana Stanciulov categoriile de clienti fideli ai magiunului de prune. Pentru asta, Bibiana s-a luptat sa obtina un certficat kosher pentru magiunul sau, certificat solicitat de rabinul comunitatii romanesti de evrei, Shlomo Sorin Rosen.