Patronatele se tem ca Ford si furnizorii companiei vor "sufla" angajatii din fabricile doljene. Industriasii locali considera ca nu vor avea de unde sa-i înlocuiasca pe muncitorii care pleaca. Sute de oameni asteapta deja angajarile la fabrica de autoturisme. Ford va angaja peste 4.000 de persoane în urmatorii ani, iar eventualii furnizori ai companiei care se vor stabili în Dolj sau prin zona vor avea o cerere puternica de forta de munca pe piata locala. "O slujba creata la Ford va conduce la aparitia altor patru locuri de munca pe orizontala", spunea premierul Calin Popescu Tariceanu la ceremonia de preluare a Daewoo de catre Ford. Daca ne luam dupa primul-ministru, în câtiva ani, industria locala ar solicita aproape 16.000 de persoane. Ca si comparatie, cifra locurilor de munca nou-înfiintate în industria auto si adiacenta va fi egala cu numarul de angajati ai Electroputere de acum zece ani, din vremurile bune ale uzinei. Ca si exemple concrete, unul dintre furnizorii Ford, Johnson Controls, care a decis sa-si deschida o fabrica la Bals, are o prima cerere de 200 de muncitori (lacatusi, strungari si alte meserii asemanatoare), dupa cum spunea recent primarul din Bals, Vitalie Stanciu. În prezent, angajatii fostului Daewoo se numara printre cei mai bine platiti muncitori din Craiova. Potrivit angajatilor fabricii de autoturisme, salariile se cifreaza, în medie, între 1.000-1.300 de lei pentru un operator de linie (în functie de categoria postului), si aproximativ 1.500-1.600 de lei pentru un maistru, si ajung la sume aproape duble pentru sefii mai mari. La preluarea oficiala a companiei de catre Ford, presedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat ca în orice tara în care s-a deschis o fabrica Ford s-a pornit la drum cu negocieri salariale. Deci, sunt posibile majorari ale salariilor actuale. În aceste conditii, va fi si mai tentant pentru viitorii lucratori ai fabricii sa migreze de la firmele actuale catre noua companie. Mai ales ca în Craiova multi patroni fie platesc angajatii cu salariul minim pe economie, fie acestia au trecut pe cartea de munca minimul prevazut de lege, dar sunt platiti "la negru" cu sume putin mai mari. Angajatii fabricii de autoturisme spuneau recent ca au soti disponibilizati sau care lucreaza la firme ce platesc prost, respectiv copii care termina studiile si care abia asteapta sa lucreze la Ford.  
Oferta locala de muncitori Consultantul pentru Ford, Nadia Crisan, din partea McGuire & Woods, a spus ca vor fi solicitate meserii tehnice (lacatusi, strungari etc) pe piata locala. Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM) Dolj are în evidenta putine persoane specializate pe meseriile care s-ar cere la Ford si la furnizorii companiei. "Forjeri si stantatori sunt de ordinul zecilor, lucratori la masini de polizat - 100, sudori si debitori autogeni - 92, lacatusi mecanici sunt de ordinul zecilor, daca nu îi luam în calcul si pe disponibilizatii din industria locala, lucratori prin aschiere - pâna în 50, iar strungari - si mai putini. Mai exista persoane disponibilizate care nu mai sunt în evidentele noastre si care ar putea ocupa un loc la Ford, plus angajati ai unor firme care platesc prost. Deci, ar exista forta de munca locala pentru cererea de la Ford", a mentionat directoarea adjuncta a AJOFM Dolj, Daniela Neagoe. Pâna acum, Ford nu a demarat angajarile, însa deja sute de oameni s-au interesat la AJOFM de eventuale posturi la fabrica de autoturisme. Problema este ca, în ultimii ani, cei mai multi dintre muncitorii disponibilizati de la colosii industriali (Electroputere, combinatul Doljchim, Avioane Craiova) au fost selectati din rândul celor în vârsta, care mai aveau unul-doi ani pâna la pensionare. Acestia nu mai reprezinta o alternativa pentru Ford din cauza ca acum sunt pensionari.  
Teama patronatelor Patronii care ofera salarii de mizerie angajatilor îsi fac deja griji pentru forta de munca actuala, care ar putea fi absorbita de noua companie de autoturisme. Lozinca pe care o foloseau pâna acum patronatele - "daca pleaca unul de la noi, sunt gata 100 de oameni sa-i ia locul" - va fi depasita în doi-trei ani, pentru ca nu va mai avea cine sa-i ia locul muncitorului plecat, ci majoritatea vor fi angrenati în noua industrie. "Va fi un fenomen de migratie a angajatilor de la fabricile noastre catre Ford. Este posibil sa plece oamenii bine pregatiti si este dreptul lor. Miscarea fortei de munca este libera. Nu stiu daca vom avea cu cine sa-i înlocuim, pentru ca unii au plecat la munca în strainatate, iar cei care au ramas probabil se vor duce si acestia la Ford sau la furnizorii Ford", a precizat presedintele Patronatului Uniunea Generala a Industriasilor din România (UGIR) 1903, Virgil Boboc. Acesta a mai spus ca plecarea oamenilor din fabricile actuale din Craiova nu va fi brusca, deci "nu va fi un soc pe piata muncii, ci se va pleca treptat, în decurs de câtiva ani". Din filiala locala a UGIR 1903 fac parte 65 de firme care totalizeaza peste 10.000 de angajati, printre care si cei din majoritatea marilor companii industriale ale Craiovei."Si asa este o fluctuatie mare a fortei de munca si nu exista loialitate a angajatilor. Într-un an de acum încolo, foarte putini vor migra catre Ford, iar activitatea firmelor nu cred ca va fi perturbata deocamdata, dar mai târziu, este posibil sa se întâmple acest lucru. Oricum, si acum gasim cu greu specialisti", a precizat presedintele altui patronat, Consiliul Local al IMM-urilor Craiova, Valentin Cristea.  
Presiune salariala de la sindicate 
Muncitorii bine pregatiti nu se tem de munca asidua care va fi la Ford. Patronatele sunt constiente de acest aspect, dar si de faptul ca, atunci când americanii vor oferi salarii mai bune decât restul, sindicatele din industria autohtona vor ridica pretentii. "Ar exista o presiune salariala, iar sindicatele vor profita de acest lucru. Acolo unde se poate, probabil si societatile noastre vor creste salariile, ca sa nu plece angajatii catre Ford", a spus presedintele filialei doljene a UGIR 1903. În fabricile de unde vor pleca oamenii cei mai buni, patronii pot face uz de prevederile legislatiei din domeniu, care stipuleaza ca, acolo unde firmele specializeaza personalul pe banii lor, pot prevedea în contractul individual de munca faptul ca respectivul angajat se obliga sa nu paraseasca societatea timp de doi-trei ani. În rest, miscarile de pe piata muncii sunt libere.