Dupa 20 de ani de la inceperea lucrarilor, pasajul peste calea ferata de la Ciochiuta din judetul Mehedinti a fost in sfarsit realizat. Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi va face astazi o prima receptie in cadru restrans, urmand ca peste aproximativ o saptamana obiectivul sa fie receptionat definitiv.
Scheletul de beton de la Ciochiuta, mancat de vreme timp de douazeci de ani, s-a transformat in ultimul an in pasaj ce va fi dat in folosinta in scurt timp. Lucrarea a costat 3,2 milioane de euro, bani care au venit din fonduri ISPA, la care s-a adaugat confinantarea de 25% de la stat. "Pasajul peste calea ferata este legat cu podul peste paraul Husnita. Are o lungime de 323 de metri, iar circulatia se realizeaza pe doua benzi.
Dupa receptia restransa, vom vedea daca poate fi facuta si receptia finala", au spus reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Craiova. Daca pasajul a devenit in final o poveste de succes, Drumul National 6, in zona localitatii Ciochiuta, inca poarta urmele neputintei firmei grecesti Proodeftiki. Din cauza blocajului financiar, constructorul grec a dat faliment si a lasat statul roman cu ochii in soare si drumul distrus pe alocuri. "Grecii au lucrat pe toata lungimea drumului de 30 de kilometri de la Butoiesti la Ciochiuta, dar pentru ca au dat faliment, Compania le-a reziliat contractul, iar acum trebuie sa refaca totul", au mai spus reprezentantii DRDP Craiova. Intr-un interviu acordat recent GdS, directorul Directiei, Stefan Stoica, spunea ca licitatia pentru reabilitarea DN 6 va fi reluata. "Lucrarile la drum au inceput acum sase ani si a trebuit sa facem expertiza, deoarece contractul initial a fost reziliat in 2008. Undeva la finalul toamnei ar trebui sa avem un constructor pentru drum", spunea Stoica.

Povestea pe scurt a falimentului

Reabilitarea pasajului si a drumului Filiasi - Ciochiuta le-a scos peri albi oficialilor romani. Constructorul care a castigat licitatia a fost firma greaca Proodeftiki. Din cauza schimbarilor in managementul firmei si a diminuarii personalului si a numarului de echipamente de pe santier, grecii au inceput sa traga de timp. In octombrie 2005, Compania de Drumuri a incercat sa rezilieze contractul. Nervosi, grecii s-au adresat Comisiei de Adjudecare a Disputelor, care le-a dat castig de cauza, iar CNADNR a fost obligata sa semneze un acord cu Proodeftiki in care termenul de finalizare a lucrarilor era prelungit pana in noiembrie 2006. Degeaba, insa.
Compania le-a cerut apoi grecilor sa dea bataie pe santier si, vazand ca lucrurile incep sa se miste, la sfarsitul anului, a semnat un nou acord, prin care termenul de finalizare a reabilitarii drumului sarea pana in iulie 2007.
Cand a venit sorocul, grecii executasera doar 68% din lucrarile prevazute in contract. Asta nu i-a impiedicat sa fie nemultumiti. Acestia au pus conditii CNADNR pentru continuarea lucrarilor, cerand marirea pretului la materialele de constructie, plata a 550.000 de euro compensare pentru cresterea preturilor, plus 1,5 milioane de euro ca urmare a unei reclamatii a constructorului. In plus, grecii voiau sa renunte CNADNR la aplicarea penalitatilor de intarziere. Cum acest lucru nu s-a intamplat, tot grecii au fost cei care au cerut rezilierea contractului pe 13 iulie 2007, lucru pe care l-au si facut doua saptamani mai tarziu. La fel a procedat si Compania de Strazi, astfel ca, pe 16 august, cele doua parti au incheiat socotelile.