Comisia Europeana a decis ca Automobile Craiova trebuie sa returneze statului 27 de milioane de euro, bani pe care i-ar fi primit ca ajutor ilegal de stat în cadrul privatizarii cu americanii de la Ford. În timp ce reprezentatii Ford accepta decizia si spun ca vor plati pretul, oficialii români ironizeaza Comisia Europeana.  Automobile Craiova SA (ACSA) a beneficiat de ajutoare ilegale de stat în valoare de 27 de milioane de euro atunci când pachetul majoritar de actiuni de la aceasta societate a fost preluat de grupul american Ford. Aceasta este concluzia la care a ajuns Comisia Europeana (CE), în urma anchetei pe care a declansat-o pe marginea privatizarii societatii craiovene. Oficialii de la Bruxelles au transmis ieri un comunicat de presa în care explica de ce au ajuns la aceasta concluzie. "Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul român, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. În consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decât economica în ceea ce priveste licitatia, România a renuntat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro", se spune în comunicatul respectiv. Reamintim ca americanii au platit pe pachetul majoritar de actiuni de la ACSA doar 57 de milioane de euro, cu 27 de milioane de euro mai putin fata de valoarea de piata estimata la acea data. Impunerea de conditii la o privatizare determina, de regula, scaderea pretului de vânzare. În acest fel, statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobândeste un avantaj selectiv, a explicat, la rândul sau, Neelie Kroes, comisarul european pentru Concurenta. "Comisia sprijina dezvoltarea regionala, însa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei", a spus Kroes. Guvernul are un termen de patru luni pentru a recupera cele 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, altminteri existând posibilitatea începerii unei proceduri de încalcare a Tratatului (infringement), a declarat ieri Audrey Lemmonier, ofiter de presa al Comisiei Europene, potrivit NewsIn.ACSA ar fi primit ajutor de statLa privatizarea ACSA, statul român a pretins ca viitorul investitor sa realizeze o productie de minimum 200.000 de de automobile, sa realizeze o serie de investitii si sa pastreze cei 3.900 de salariati ai Daewoo Automobile România (DWAR) SA, societate pe care statul o controla prin ACSA. În final, Ford a fost singura companie care a depus o oferta, foarte optimista, ce-i drept: investitii directe de 675 de milioane de euro, cheltuieli totale de un miliard de euro, angajarea de personal pâna la 7.000-8.000 de salariati si o productie anuala de 300.000 de automobile dupa patru ani de activitate. Ulterior, s-a deschis si oferta financiara pentru pachetul de actiuni. Initial, aceasta era de 55 de milioane de euro, însa a fost îmbunatatita la 57 de milioane de euro. CE a declansat ancheta, banuind ca licitatia conditionata ar putea avea ca rezultat scaderea pretului de vânzare, ceea ce înseamna ajutoare ilegale de stat. "Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru ACSA prin vânzarea conditionata si, dimpotriva, obtinerea unor venituri mai mici de catre statul român reprezinta ajutor de stat. Pentru a evita ca întreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decât în conditii stricte. În cazul acestei privatizari nu se aplica nici una dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna", se mai arata în comunicatul CE. Întrucât conditiile impuse au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic firmelor ACSA si DWAR, avantaj finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vânzare, explica mai departe comisarii europeni. Oficialii de la Bruxelles sustin ca acordarea ajutorului nu a fost conditionata de realizarea obiectivului de interes comun, pentru care se poate autoriza alocarea de ajutoare în UE. Oficialii români ironizeaza decizia CEOficialii Ford spun ca aceasta decizie nu afecteaza planurile pe care le au la Craiova. "Ford Europa saluta decizia CE, prin care se anunta finalizarea investigatiei deschise la Automobile Craiova, permitând Ford constinuarea procedurilor necesare în vederea cumpararii uzinei", se spune într-un comunicat remis de companie. "Ma bucur ca investigatia CE s-a încheiat într-un timp atât de scurt. Am lucrat împreuna cu autoritatile române contra cronometru, pentru a transmite toate informatiile necesare Comisiei în elaborarea deciziei sale. Planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova ramân neschimbate. Acum, scopul nostru este acela de a prelua cât mai curând posibil fabrica si de a o transforma într-un centru de productie auto de talie internationala", a declarat, la rândul sau, John Fleming, presedintele Ford Europa. Dupa aflarea deciziei CE, nici reactiile oficialilor români nu au întârziat sa apara. Premierul Calin Popescu Tariceanu s-a declarat neplacut surprins fata de decizia comisarilor europeni. "Comisia apreciaza ca ar fi vorba de un ajutor de stat. În fapt, noi am avut o singura oferta, cu un pret. Era mai bine sa vindem uzina pentru a produce hârtie igienica sau a construi un complex de magazine? Când toata Europa vorbeste de locuri de munca, se considera ca noi distorsionam competitia. Ce vrea comisia? Noi sa producem nasturi, iar altii, avioane si automobile?", a declarat Tariceanu, citat de agentia Mediafax.Premierul a mai spus ca nu va contesta decizia CE, din dorinta finalizarii procesului de privatizare. Prezent ieri, la Craiova, presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, nu a scapat ocazia sa taxeze ironic rezolutia data de comisarii europeni de la Bruxelles. "Comisia Europeana a binevoit sa-si faca treaba pentru care anul trecut am platit-o cu 1,1 miliarde de euro. Dupa câteva luni bune de plimbat hârtii, au aprobat continuarea procedurilor de la Ford. Le-a luat câteva luni sa constate ca li se pare ca terenul era mai scump decât a dat Ford si ca este vorba de douazeci si ceva de milioane de euro. Ford nu o sa aiba nici o problema sa le plateasca", a declarat Olteanu, care, în plus, vrea eliminarea birocratiei de la nivelul CE. Deputatul liberal de Dolj, Mihai Voicu, membru în comisia de privatizare a ACSA, a anuntat o întâlnire pentru astazi cu Lyle Waters, negociatorul-sef pentru Ford în cazul ACSA. "Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneti-i cum vreti, de 27 de milioane de euro este un pret mic pentru un proiect de o asemenea anvergura. Decizia CE este o chestiune minora în comparatie cu proiectul pe care Ford îl gândeste la Craiova. Când cineva are de gând sa investeasca 675 de milioane de euro, nu se mai gândeste ca trebuie sa mai dea 27 de milioane", a declarat, la rândul sau, Mihai Voicu. Directorul general al ACSA, Lucian Lutaru, spune ca în perioada urmatoare problema restituirii banilor va fi descurcata. "În prezent, noi nu avem decât un comunicat din partea CE. Se va întruni comisia de privatizare si va lua o decizie", a afirmat Lutaru. La rândul lor, reprezentantii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) au spus ca la începutul saptamânii viitoare vor avea un punct de vedere, dupa ce, în prealabil, se va întruni Comisia de privatizare. Liderul sindical de la Daewoo Craiova, Ovidiu Cioroianu, a declarat: "Aceasta este decizia CE si nu avem ce face. Noi, salariatii, ne bucuram ca aceasta decizie nu ne afecteaza si ca aceia de la Ford îsi vor respecta cuvântul".