Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a finalizat proiectul de lege prin care se doreste protejarea celor care iau credite. Modificarile reglementeaza in mod clar obligatiile partilor, definind statutul consumatorului - un client in contractul cu o institutie financiara bancara sau nebancara. Informatiile standard vor cuprinde rata dobanzii aferente creditului, fixa si variabila, impreuna cu informatii privind orice costuri incluse in costul total al creditului pentru consumator. De asemenea, la capitolul informatii, clientul trebuie sa stie valoarea totala a creditului, dobanda anuala efectiva, durata contractului de credit, valoarea totala platibila de consumator, iar in cazul in care consumatorul este obligat sa incheie un contract de asigurare, trebuie mentionat la fel ca toate celelalte "amanunte". Noile reglementari impun bancilor obligatia ca in perioada precontractuala sa detalieze asupra costului total al creditului, punandu-i la dispozitie o simulare de costuri si un exemplar al contractului. De asemenea, ANPC va supraveghea si controla activitatile creditorilor si intermediarilor de credite, iar amenzile pentru nerespectarea drepturilor clientilor vor fi cuprinse, ca valoare, intre 5.000 si 50.000 lei.

Controale si la bancile din Galati

Totul a inceput in vara acestui an, cand o avalansa de sesizari a venit pe adresa ANPC-ului, mai bine de 600 la numar, din partea unor persoane nemultumite de modul in care decurgea contractul de imprumut cu institutiile bancare. Tot ce s-a descoperit in timpul acelor verificari au dus la acest proiect legislativ. La Galati, cinci filiale ale unor banci au fost sanctionate cu suma totala de 14.500 de lei, ca urmare a reclamatiilor primate de cei care aveau credite. "Am verificat zece institutii bancare, dintre care cinci au primit sanctiuni in valoare de 14.500 de lei. Dintre cele sanctionate, trei au contestat deja amenzile. Foarte multe contracte sunt scrise cu caractere abia lizibile, ba mai mult, au si subsoluri in care scrisul este atat de marunt incat doar cu ajutorul lupei il poti citi; consumatorii se trezesc cu tot felul de dobanzi, taxe si comisioane de care nu au stiut initial, dar nici nu au fost informati. Toate aceste lucruri ies acum la iveala din cauza exploziilor de credite contractate in ultimul timp. Ca urmare a acestor verificari s-a putut observa faptul ca serviciile financiare sunt reglementate pana la un punct, dupa care consumatorii nu mai sunt protejati", ne declara, in luna iulie, seful Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorilor (IRPC), Marioara Gatej.