In scopul asigurarii protectiei vietii, sanatatii si securitatii consumatorilor, precum si a intereselor economice ale acestora, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor asigura primirea reclamatiilor prin intermediul CALL CENTER - serviciu de permanenta, cat si prin Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Bihor. Astfel, consumatorii se pot adresa zilnic, intre orele 6:00 si 22:00, la numerele de telefon 0800 080 999 - tarif gratuit si 9660 - tarif normal.
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a comunicat ca, in perioada ianuarie-mai, OJPC a inregistrat 271 de reclamatii, din care: 46 la bunuri alimentare care reprezinta 17% din totalul reclamatiilor; 85 la bunuri nealimentare, care reprezinta 31,36%; 140 la prestari de servicii, care reprezinta 51,6% din total. La produsele alimentare, structura reclamatiilor este urmatoarea: paine si produse de panificatie - 8; bauturi alcoolice - 5; fructe - 5; faina si paste fainoase - 3; preparate din carne si specialitati din carne - 3; carne in stare proaspata sau congelata - 3; sucuri - 2; dulciuri - 2. La produse nealimentare structura reclamatiilor este: aparate electronice/audio/video - 14; mobila - 8; confectii - 8; aparate si masini electrice de uz casnic - 6; autoturisme, piese si accesorii - 5; tamplarie PVC (usi, ferestre) - 5; telefoane mobile - 5; calculatoare si echipamente informatice - 5; incaltaminte - 5; materiale de constructii - 3; anvelope - 2. La produse prestari de servicii reclamatiile au vizat telefonia fixa si mobila - 26; servicii de alimentatie publica inclusiv cele din cafenele si baruri - 13; furnizare energie termica si apa calda - 11; servicii schimb valutar - 10; cablu TV - 7; servicii de cosmetica si coafura - 6; intretinerea si repararea autovehiculelor - 6; servicii de internet - 6; servicii de furnizare energie electrica - 5; servicii asigurari pentru accidente - 4; servicii leasing financiar - 3; servicii postale - 3; servicii reparatii radio-tv - 2.
Atentie la contracte
Dintre cele 271 de reclamatii inregistrate, au fost solutionate 232. Dintre acestea, s-a constatat ca 130 au fost intemeiate, 99 au fost neintemeiate si doua nesolutionabile din lipsa elementelor necesare si care au fost redirijate spre alte institutii. Valoarea produselor inlocuite si contravaloarea reparatiilor efectuate ca urmare a instrumentarii reclamatiilor s-a ridicat la 69.187 de lei. OJPC recomanda consumatorilor sa citeasca cu atentie eticheta produselor pe care doresc sa le achizitioneze si care trebuie sa contina: denumirea sub care se vinde produsul; numele si adresa fabricantului sau ale ambalatorului/ distribuitorului; in cazul produselor din import trebuie sa se inscrie numele si adresa importatorului sau ale distribuitorului inregistrat in Romania; data durabilitatii minimale exprimata sub forma "a se consuma, de preferinta, inainte de ..." sau " a se consuma, de preferinta, pana la data..." , sau in cazul produselor care prezinta un grad inalt de perisabilitate din punct de vedere microbiologic data-limita de consum (termenul de valabilitate) exprimat sub forma "expira la data de..."; cantitatea neta in cazul produselor preambalate; conditiile de depozitare si de folosire, atunci cand acestea necesita indicatii speciale etc.
Totodata, consumatorii sunt sfatuiti ca, inainte de incheierea unui contract, sa solicite informatii complete despre serviciul care urmeaza a fi achizitionat.