Micii actionari de la Automobile Craiova sunt bagati în ceata de întârzierea ofertei financiare a Ford pentru preluarea companiei constructoare de automobile. Când e bine sa-ti vinzi actiunile? Acum sau dupa ce Ford preia societatea?Circa 22.000 de mici actionari de la Automobile Craiova SA (ACSA) sunt în aceste zile în fierbere. La începutul acestei luni, compania americana Ford a depus singura oferta de preluare a pachetului majoritar de 72,4% din actiunile ACSA, prin care statul controleaza Daewoo Automobile Romania (DWAR), producatorul craiovean de automobile. Dupa studierea documentelor de participare, comisia de privatizare a societatii a deschis si oferta tehnica facuta de americani. Conditiile sunt mai mult decât generoase: dupa patru ani, Ford s-a angajat ca va produce la Craiova 300.000 de autovehicule, 300.000 de motoare de conceptie noua, va face investitii directe de 675 de milioane de euro si cheltuieli totale de circa un miliard de euro. Numarul de angajati aproape se va dubla, ajungând la 7.000 - 9.000. Oferta financiara se lasa însa asteptata. Ieri, presedintele Ford Europa, John Fleming, i-a prezentat premierului Calin Popescu Tariceanu oferta tehnica, iar apoi a detaliat-o membrilor comisiei de privatizare. Oferta financiara va fi deschisa doar dupa ce detaliile propunerii tehnice sunt analizate de membrii comisiei.Asadar, va mai trece un timp pâna când vom sti cât ofera Ford pe o actiune ACSA. Având în vedere angajamentele tehnice foarte generoase, analistii apreciaza ca este foarte posibil ca actiunile sa fie ofertate sub pretul pietei. Cum pretul actual al unei actiuni este de 45 de lei, ACSA este evaluata pe bursa la 275 de milioane de euro. Totusi, este destul de greu de prevazut cum vor evolua pe piata titlurile societatii craiovene.„În opinia mea, pretul pe care îl va încasa AVAS pe actiunile detinute la ACSA va fi sub pretul din piata. În schimb, asa cum a declarat presedintele Ford, investitiile directe se vor cifra la 675 de milioane de euro. Pe termen scurt, pretul actiunilor va fi direct influentat de pretul oferit de Ford. Pe termen lung, pretul va fi influentat si de investitiile pe care le va face compania americana la Craiova si, eventual, de o posibila oferta de cumparare facuta de Ford actionarilor minoritari. Daca avem în vedere precedentul creat de Renault la Dacia Pitesti, atunci oferta facuta celorlalti actionari este plauzibila“, a declarat Nicu Manda, broker la Intercapital Invest Craiova. Important de stiut pentru micii actionari este ca ei vor fi cam obligati sa subscrie la eventuala oferta a Ford de preluare a detinerilor lor.În caz contrar, ei vor ramâne captivi într-o societate delistata si nu vor mai avea posibilitatea sa-si vânda actiunile.Un cuvânt important de spus îl va avea si SIF Oltenia, care detine 22,06% din actiunile Automobile Craiova SA (ACSA).Saptamâna trecuta, presedintele CA al societatii, Dinel Staicu, declara ca va cere pe cota detinuta de SIF Oltenia cu 20% mai mult decât vor oferi americanii. Daca oferta financiara facuta de Ford va fi sub pretul pietei, probabil ca Staicu va vinde la valoarea la zi. Ceea ce înseamna ca ar putea lua pe întregul pachet circa 54 de milioane de euro. Dar vânzarea actiunilor, ar trebui sa se petreaca înainte sa aiba loc o majorare de capital din partea Ford. 5,45% din capitalul socialDetinerile micilor actionari la ACSA însumeaza peste un milion de actiuni, adica 5,45% din capitalul social al societatii. Pe piata, acest pachet valoreaza în prezent 15,7 milioane de euro. Celalalt actionar minoritar de la ACSA este SIF Oltenia, care detine un pachet de 22% din capitalul social. Statul are, prin AVAS, pachetul majoritar de 72,4% din actiuni.