Traseele pentru transportul public in comun vor fi scoase la licitatie de autoritatile locale craiovene. Daca nu va castiga cel putin 50% din trasee, RAT Craiova va fi obligata sa faca disponibilizari.
Primaria Craiova a demarat actiunea pentru scoaterea la licitatie a traseelor pentru transportul public in comun. In prima etapa a fost intocmit un studiu de trafic de calatori pentru a fi cunoscute traseele optime care sunt frecventate de calatori. Licitatia propriu-zisa va fi organizata cel mai probabil in luna septembrie, potrivit viceprimarului Gheorghe Nedelescu.
"Functionarii din cadrul Serviciului de sistematizare a circulatiei urmeaza sa stabileasca daca vom scoate fiecare traseu la licitatie sau pe grupe de trasee. Cu prioritate, vom stabili traseele sociale, care sunt utilizate de foarte putini calatori si nu ne aduc nici un profit. Cum viitorii operatori nu vor dori sa le fie concesionate, am vrea sa le acordam o anumita subventie pentru a fi in continuare utilizate", a declarat Nedelescu. Astfel de trasee, la ora actuala, sunt obligatoriu folosite de RAT Craiova, desi nu sunt avantajoase.
Mircea Melega, director exploatare la RAT Craiova, sustine ca in aceasta categorie pot fi incluse autobuzele spre Facai (nr. 4), Simnicul de Jos (nr. 17) sau Mofleni (nr. 29). La polul opus se situeaza traseele 1R, 2R, 6, 24, 25 sau 3, care sunt cele mai frecventate de calatori.
RAT Craiova ar putea intra in faliment
Concesionarea traseelor se va face pe o perioada de zece ani, potrivit HG nr. 828/2003. La licitatie vor fi invitati atat Regia Autonoma de Transport (RAT) Craiova, cat si alti operatori interesati de transportul in comun. In cazul in care va veni cu o oferta slaba, RAT ar putea ramane cu foarte putine trasee, in acest caz fiind obligata sa disponibilizeze o parte din cei 770 de angajati. De altfel, la inceputul anului, regia a trimis deja acasa 200 de persoane, in urma reorganizarii.
"Daca vom obtine cel putin 50% din trasee, structura personalului nu va suferi modificari. Acum avem unele trasee pe care circulam si noi, si Bacriz. Dupa licitatie, pe un traseu va ramane un singur operator si va avea un numar mai mare de calatori, fiind obligat sa sporeasca si frecventa", a explicat Melega. Acesta a mai spus ca nici nu se asteapta insa sa castige licitatia pentru toate traseele, atat timp cat vor participa mai multi operatori. Sub semnul intrebarii ramane insa situatia salariatilor care ar putea ramane pe drumuri daca RAT Craiova nu se dovedeste competitiva.
Investitie de sase milioane de euro
Desi nu stie cu siguranta ce se va intampla in urma licitatiei, regia vrea sa achizitioneze 50 de autobuze, in valoare de sase milioane de euro.
Cum suma este destul de mare si regia nu isi permite sa o achite integral, s-a decis apelarea la un imprumut. In acest sens, consilierii locali au dat avizul, in luna martie, ca primaria sa accepte acordarea unei scrisori de garantie, in baza caruia sa poata fi obtinute cele sase milioane de euro. "Intai vom alege o banca aceasta urmand sa emita scrisoare de garantie. Banca va primi din partea RAT un comision de cateva milioane de lei pe luna. Valoarea asigurata poate fi de doua rate trimestriale, adica opt miliarde de lei, sau de suma totala a autobuzelor", a precizat Iordache. Daca regia nu isi va permite sa achite ratele lunare la autobuze, banca va executa bugetul orasului, deja amanetat pentru urmatorii 20 de ani de actualul primar Antonie Solomon. Melega nu exclude posbilitatea intrarii in incapacitate de plata a RAT Craiova, dar spune ca regia vrea cu tot dinadinsul sa modernizeze parcul auto, care la ora actuala cuprinde 184 de autovehicule. Reprezentantul celui de-al doilea operator de transport public in comun, Ahmed Bacriz, nu a putut fi contactat pentru a-si exprima punctul de vedere cu privire la intentia primariei de a organiza licitatie pentru cele 18 trasee.