Potrivit actului normativ prin care au fost reorganizate regiile autonome din Banie, cel putin trei consilii de administratie ale acestor unitati fiinteaza de doi ani in ilegalitate.
Rediscutarea in parlament a Legii nr. 15 din 1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome scoate la iveala un aspect pe cat de interesant, pe atat de ignorat de autoritatile publice locale si conducerea respectivelor societati din Banie: unii dintre membrii actualelor consilii de administratie nu au intrunit niciodata conditiile pentru a se bucura de un astfel de mandat, dar, cu toate astea, incaseaza de doi ani indemnizatie lunara, respectiv un sfert din salariul directorului general. Ei au fost privilegiati gratie apartenentei politice, iar presedintii consiliilor de administratie au acceptat situatia, desi, potrivit legii, puteau ridica problema. E drept ca o cerere de revocare a unui membru, venita din partea consiliului de administratie, ar fi ajuns tot pe masa consiliului local, organismul care a si impartit fotoliile. Insa astfel de demersuri nu au existat, presedintii de CA preferand sa azvarle pisica in curtea municipalitatii. "Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finantelor si, dupa caz, reprezentanti ai Ministerului Resurselor si Industriei, Ministerului Comertului si Turismului si ministerului economic de resort. Ceilalti membri vor fi numiti dintre ingineri, tehnicieni, economisti si juristi specializati in domeniul de activitate al respectivei regii", se arata la articolul 12, modificat in urma dezbaterilor parlamentare de la inceputul lunii iulie. Dintr-un articol mai jos intelegem ca un CA poate cere organului care l-a validat excluderea unui membru care nu intruneste criteriile de mai sus: "Consiliul de administratie poate propune organului care l-a numit (consiliului local municipal - n.r.), potrivit art. 12, inlocuirea unui membru necorespunzator".
Directorii stiu de ce...
Aruncand o privire peste componenta consiliilor de la regiile craiovene, aflam ca la Regia Autonoma de Apa, de pilda, voteaza pentru bunul mers al activitatii un asistent universitar la Stiinte Economice, un profesor-maistru la Grupul Scolar "Traian Vuia", un director de societate comerciala si un proprietar de butic, de a caror pregatire in tehnica producerii si livrarii apei, a intretinerii retelelor de alimentare si canalizare nu baga mana in foc nici Consiliul Local Craiova, nici conducerea societatii. Despre aplecarea acestor consilieri spre specializarea regiei, directorul general, Liviu Ionita, a spus ca nu e de competenta sa sa analizeze si sa ia masuri. "Este atributia consiliului local sa verifice, sa numeasca sau sa revoce membrii consiliului de administratie", a declarat Ionita. Si la Regia Autonoma de Administrare a Domeniului Public si Fondului Locativ de Stat (RAADPFL) gasim doi profesori, de fizica si matematica, despre care directorul general, Ilie Badescu, nu are de comentat. "Stiu ca, oricum, au aparut niste modificari la Legea nr. 15 si consiliul local va reevalua criteriile acestor consilieri. Nu eu i-am numit in consiliul de administratie", s-a spalat pe maini si Badescu.
La Regia Autonoma de Transport (RAT) se pare ca o singura persoana ar fi avut acces la cascaval fara drept, neavand nici o specializare in domeniul auto, dar nici in economia sau perimetrul juridic in care-si desfasoara activitatea RAT. Directorul Virgil Boboc plaseaza si el responsabilitatea autoritatii publice locale, dar este mult mai transant in privinta simpatiilor politice. "Nu regia apreciaza legalitatea mandatului de membru in CA, ci consiliul local. Am declarat insa si sustin acest punct de vedere: as fi mult mai deschis catre modificari in sensul eliminarii criteriului de apartenenta politica".
Primaria Craiova nu si-a exprimat opinia fata de componenta CA-urilor de la regiile subordonate, insa, potrivit purtatorului de cuvant Carmen Licu, executivul va face o evaluare in scurt timp, dar nu pentru a repara o nelegalitate, ci pentru a aplica modificarile la Legea nr. 15.
Modificarea, o restrictie... permisiva
Prin Legea nr. 276 din 2006, articolul referitor la componenta consiliului de administratie, din vechea Lege nr. 15, capata alta forma, in sensul ca din acest organism pot face parte, pe langa reprezentanti ai anumitor ministere si pe langa juristi, economisti, tehnicieni si ingineri cu habar in treburile unitatii, si "alte persoane specializate in domeniul de activitate al regiei autonome", text care nu se regasea in precedentul normativ. Astfel, desi in faza de proiect, Legea nr. 276 se dorea a realiza o "eficientizare a consiliilor de administratie, prin selectarea membrilor exclusiv pe criterii de competenta", potrivit initiatorului peremist Calian Petru, forma promulgata largeste de fapt aria de recrutare a consilierilor, intrucat este greu de crezut ca "specializarea in domeniu" a capatat alt inteles din 1990 incoace.
"Specializarea in domeniu" era necesara si exprima acelasi lucru si in 2004, cand municipalitatea din Craiova a format actualele CA-uri, asa ca este putin probabil sa insemne altceva pentru alesii Baniei in 2006. In plus, "alte persoane" mai lasa loc oficial de respirat si nejuristilor, neeconomistilor si neinginerilor care, iata, si acum fac parte din CA-uri. O restrictie concreta, dar fara efect in Craiova, este aceea privind numarul maxim de membri intr-un consiliu de administratie, respectiv noua, fata de 11. CA-urile regiilor din Banie nu depasesc insa noua membri, astfel ca aplicarea Legii nr. 276 nu are efect asupra lor sub aspectul numarului de consilieri. O ultima schimbare prevede ca nu mai este obligatorie prezenta in CA a reprezentantilor Ministerului Resurselor si Industriei si Ministerului Comertului si Turismului, ci a celor din "alte ministere cu atributii in domeniu".