Legislatia privind plata taxei anuale auto este contradictorie, motiv care i-a determinat pe unii clienti sa afirme ca vor da statul in judecata. Actele normative in vigoare prevad ca proprietarii trebuie sa plateasca aceste taxe si specifica si exceptiile de proprietari care sunt scutiti.
Legislatia care reglementeaza taxa anuala pentru mijloacele de transport achizitionate in leasing financiar pune in incurcatura clientii firmelor de profil. Noul Cod Fiscal spune ca din acest an, pe parcursul derularii contractului de leasing, taxa anuala auto nu mai trebuie platita de locatori (proprietarii masinilor), ci de locatari (clientii firmelor de leasing). Inceputul de an a declansat nebunia la ghiseele administratiilor locale. Speriati de perspectiva amenzilor usturatoare, oamenii s-au inghesuit sa-si declare contractele de leasing pentru a-si plati taxele locale. Altii au spus ca nu este legal sa plateasca o taxa pe un bun pe care nu sunt proprietari si ca vor da statul in judecata. Textele de lege lasa loc de interpretari. Spre exemplu, Legea nr. 571/2003, cea prin care s-a adoptat Codul Fiscal, prevede la art. 261, alin. (1): "Orice persoana care are in proprietate un mijloc de transport care trebuie inmatriculat in Romania datoreaza o taxa anuala pentru mijlocul de transport, cu exceptia cazurilor in care prezentul capitol prevede altfel", iar la alin. (3): "In cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, taxa asupra mijlocului de transport se datoreaza de locator". Dupa acest text, lucrurile sunt cat se poate de clare. Orice proprietar ("cu exceptia cazurilor in care prezentul capitol prevede altfel"), prin urmare locatorul (firma) in cazul societatilor de leasing, datoreaza taxa anuala auto. Apoi vine Legea nr. 343/2006, care aduce modificari Codului Fiscal. La Capitolul IV - "Taxa asupra mijloacelor de transport", art. 261, alin. (3) se prevede: "In cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui leasing financiar, taxa asupra mijlocului de transport se datoreaza de locatar". Cu alte cuvinte, nu de proprietar, asa cum este normal, ci de utilizator. Alin. (1) ramane neschimbat, adica priveste "orice persoana care are in proprietate un mijloc de transport, cu exceptia cazurilor in care prezentul nu prevede altfel". Adica orice proprietar de mijloc de transport datoreaza taxa, cu exceptia proprietarilor care nu o datoreaza. La art. 262 din acelasi capitol sunt trecuti proprietarii care nu o datoreaza: persoanele cu handicap, institutiile publice, regiile de transport public local. Utilizatorii nu sunt proprietarii masinilor luate in leasing. Conform acestei logici, ei nu ar trebui sa plateasca taxa decat incepand cu finalul contractului de leasing, cand devin proprietari. Atunci oamenii ar scapa de stat la cozi. Ar plati firma de leasing si eventual, daca ar fi specificat in contractul dintre cele doua parti, societatea si-ar recupera banii de la utilizator.
Ratiuni de stat, mai presus de individ
Unele voci sustin ca ratiunea pentru care s-a luat aceasta masura a fost aceea ca marile firme de leasing au sediile in Bucuresti, vand masini in toata tara, iar taxele le incaseaza Capitala. Conform acestei logici, firmele ar fi trebuit sa plateasca taxele la primariile din localitatile de domiciliu ale clientilor. Ar fi fost prea costisitor insa pentru firmele de profil, asa ca sarcina a fost trecuta in carca utilizatorilor, ca tot vor sa aiba masini. In fine, trebuie spus ca oricum firmele isi scoteau banii de taxa de la proprietari. Fie incluzand taxele in contract, fie prin emiterea de facturi separate. Directorul executiv adjunct al Directiei de Impozite si Taxe Craiova, Eugen Calinoiu, spune ca, daca firmele continua sa perceapa taxa, este o ilegalitate: "Societatile de leasing trebuie sa scada acea taxa din contracte, pentru ca utilizatorii si-o platesc singuri. Apoi, trebuie sa ne furnizeze numele clientilor, pentru a-i identifica pe cei care nu isi platesc taxa auto". Cu toate acestea, unii clienti sustin ca platesc aceiasi bani ca si inainte firmei de leasing: "Rata nu a scazut si taxa o platesc la primarie. Daca nu mai plateste firma, in mod normal eu ar trebui sa achit mai putin", a spus Maria Berendei, utilizatoare de masina in leasing.
Unii dintre reprezentantii firmelor de profil sustin ca nu au inclus niciodata banii de taxa in contract: "Noi am facturat de fiecare data separat taxa auto. Am emis factura la sfarsitul fiecarui an pentru anul urmator. Nu trebuie sa facem nici un act aditional la contractele cu clientii. Nu stiu la alte firme cum se practica, dar la noi taxa auto s-a facturat separat si pana acum", a declarat Adrian Marasescu, director de vanzari la o societate de leasing auto din Craiova.