HotNews.ro publica un interviu cu Mihai Tanasescu, din care puteti citi in continuare a doua parte. Reprezentantul Romaniei la FMI a explicat ca Romania are nevoie de ajustarea contributiilor sociale, ca majorarea salariului minim va duce la descresterea competitivitatii economiei romanesti si ca nu crede oportuna in acest moment reducerea cotei unice.
• Rep: Pe scurt, din informatiile existente pana acum, sunt indeplinite tintele din acord la 9 luni?
• Mihai Tanasescu: Din informatiile preliminare pe care le avem, da, tintele la 9 luni sunt indeplinite atat la nivelul deficitului fiscal cat si al cheltuielilor sau veniturilor bugetare. In general, o fotografie a lunii septembrie arata pozitiv.
• Rep: Inclusiv arieratele?
• Mihai Tanasescu: Arieratele reprezinta o problema structurala, de fond, a Romaniei. S-au facut cativa pasi. S-au facut anumite plati in perioada anterioara, dupa cum stiti, catre segmentul sanatatii. S-au mai inregistrat niste semnale pozitive dar raman inca niste vulnerabilitati in domeniul arieratelor, in special cele de la nivel local. Acolo ele sunt multe si stocul lor nu a avut inca un trend descrescator accentuat. Deci cred ca focalizarea pe aceasta problema in trimestrele urmatoare trebuie sa reprezinte o prioritate.
• Rep: Ar putea sa fie nevoie de inca o derogare?
• Mihai Tanasescu: Imi va fi foarte greu in boardul Fondului sa mai sustin pentru a sasea oara o derogare de la aceeasi masura, data trecuta a fost a cincea oara cand am sustinut acest lucru. A existat un sprijin din partea directorului executiv avand in vedere ca am compensat cu acele plati de 2 miliarde lei catre sectorul de sanatate dar imi va fi foarte greu sa sustin din nou. Stocul este inca important, de nivelul mai multor miliarde de lei deci este nevoie de o vointa puternica pentru a reduce acest volum al arieratelor. La sfarsitul lui septembrie exista sanse sa ne incadram in tinta pe care ne-am propus-o.
• Rep: Ce ne puteti spune despre companiile monitorizate prin acord?
• Mihai Tanasescu: Procesul de monitorizare a crescut in calitate. Criteriile de la baza selectiei companiilor au fost clare - companiile care pot sa produca presiune pe finantele publice romanesti. Problema reformei acestor companii este majora pentru Romania. In mod cert aceasta problema va fi inclusa in urmatorul acord. O componenta importanta va fi legata de reforma structurala a intreprinderilor de stat. Pe parcursul celor 24 de luni cat va dura noul acord vom avea tinte trimestriale vizavi de eficientizarea acestor companii si la nivelul pierderilor, arieratelor, serviciilor publice pe care ele le fac astfel incat la finalul programului sa aiba un grad mai mare de eficienta decat in prezent. Aceasta reforma are in vedere chiar privatizarea unor companii sau chiar privatizarea partiala, imbunatatirea managementului, vom avea in vedere mai multe aspecte si cantitative dar in special axate pe calitatea modului in care sa crestem eficienta acestor companii.
Va fi nevoie de o mare vointa politica, de determinare, cred ca acum este momentul T0 de a incepe restructurarea acestor companii fiindca o restructurare a unei companii publice are doua efecte: devine o entitate care poate sa atraga fonduri resurse din sistemul bancar prin sistemul bursei, nu mai depinde de resursele de la stat si poate sa dea statului iar statul cu veniturile mai mari sa poata sa-si desfaca activitatea catre investitii, infrastructura, deci eficientizarea unei companii publice are un rol de multiplicator.