In ultimii aproximativ doi ani, Regia Autonoma Judeteana de Apa Constanta a intrat intr-un amplu proces de modernizare si retehnologizare. Pentru prima data, actuala conducere a Regiei a reusit, prin masurile luate, sa reduca pierderile. Potrivit studiilor, la preluarea Regiei de catre Felix Stroe - actualul director general, pierderile declarate erau de aproximativ 66%, dar in realitate, multe pierderi erau ascunse prin consumuri tehnologice. Pierderile reale se cifrau in jurul a 70%, iar la ora actuala, ele sunt sub 62%. Printre masurile luate de reducere a pierderilor se numara redimensionarea apometrelor, verificarea metrologica a contorilor de apa, contorizarea partiala a tuturor abonatilor, contorizare care era realizata doar intr-un procent foarte mic. O alta realizare o reprezinta reducerea costurilor si a consumului de energie electrica, ce a scazut numai in ultimul an cu 17,3%, in conditiile in care pretul energiei electrice a cunoscut o crestere reala de aproximativ 40%. Reducerea consumului de energie s-a facut prin inlocuirea pompelor, montarea convertizoarelor si aplicarea unui program eficient de exploatare a statiilor de pompare in functie de consumurile inregistrare pe anumite intervale de timp. Prin montarea convertizoarelor, s-a reusit reglarea presiunii apei pe conducte in functie de consumurile inregistrate. In plus, adaptarea presiunii la consumuri a dus la scaderea suprasolicitudinii conductelor, iar numarul avariilor inregistrate a scazut foarte mult, dar si timpul de interventie pentru remedierea acestora. Astfel, daca inainte se inregistrau aproape 25 de avarii zilnic, acum numarul acestora nu depaseste 14 - 15. La fel, si din punct de vedere economico-financiar rezultatele sunt pozitive. "Desi inca se lucreaza la inchiderea exercitiului financiar pe 2004, preliminam ca rezultatul va fi unul pozitiv, in sensul ca nu vom inregistra datorii la bugetul statului, suntem la zi cu achitarea datoriilor externe, iar profitul preliminat pe 2004 va fi mai mare decat cel prevazut in bugetul aceluiasi an”, a declarat Sorin Popa, director economic in cadrul RAJA Constanta.

De la un singur jurist s-a ajuns la o Directie

O alta masura importanta aplicata in cadrul Regiei a fost reorganizarea unor sectoare. In conditiile in care se promovau sute de dosare, Oficiul Juridic avea un singur jurist. Pentru eficientizarea actiunilor, acest compartiment a fost transformat in Directia Juridica, cu preluarea birourilor Contracte si Urmarire Debitori. In aceste conditii, la nivelul Directiei Juridice au fost promovate peste 7.000 de actiuni in justitie impotriva rau-platnicilor, in vederea recuperarii debitelor. Dintre acestea,2.000 de dosare au fost solutionate favorabil, debitele aferente acestora fiind recuperate in totalitate, restul de 5.000 de dosare aflandu-se inca pe rolul instantelor constantene. Daca la sfarsitul anului 2003 Regia avea incheiate aproximativ 10.000 de contracte de prestari servicii, in conditiile in care erau inregistrati peste 80.000 de utilizatori facturati, pana la 31 decembrie anul trecut au fost incheiate sau reinnoite peste jumatate din contracte, mai precis peste 45.000. Pentru prima data la nivel national au fost incheiate contracte de cesiune de creanta cu asociatiile de locatari/proprietari, prin care o Regie preia de la acestea dreptul de urmarire a debitorului pentru recuperarea creantelor. In urma demararii programului de cesiune de creante, soldul facturilor neincasate de la asociatiile de proprietari a scazut de la 175 miliarde lei la 58,1 miliarde lei. Per total, in urma cu un an, soldul facturilor neincasate se ridica la 400 miliarde lei, iar intarzierea medie in incasarea facturilor cu termenul de plata depasit era de 118 zile. Tot la capitolul reorganizare, Serviciul de Aprovizionare a devenit Serviciul de Achizitii Publice, serviciu care se impunea sa fie reorganizat datorita complexitatii activitatilor pe care trebuia sa le desfasoare, avand in vedere multitudinea contractelor ce trebuiau sa fie incheiate cu respectarea legislatiei in materie de achizitii publice. Astfel, pentru prima data s-a reusit transpunerea necesarului de materiale pe suport informatic, pe baza de coduri, lucru ce a dus la evidentierea stricta a materialelor folosite si intocmirea unui necesar real.

Unicitate la nivel national

In ultimii doi ani, RAJA Constanta a reusit sa faca un pas important si la capitolul calitatea apei potabile. De altfel, cresterea si asigurarea la parametrii optimi ai calitatii apei potabile catre populatie sunt obiectivele prioritare pentru care se fac eforturi sustinute zi de zi. "Din acest punct de vedere s-a terminat lucrarea la Firul 1 Cismea, lucrare prin care se mareste capacitatea de transport a apei subterane cu 1900 mc/h. In aceste conditii, daca inainte apa de suprafata de la sursa Galesu era folosita in procent de 25 - 30%, acum s-a ajuns la doar 10%, acest amestec de subteran si suprafata fiind distribuit doar in zona Industriala. In restul municipiului Constanta alimentarea se face doar din sursele de subteran. La ora actuala apa distribuita catre populatia municipiului Constanta are toate calitatile unei ape plate, motiv pentru care pentru prima data o Regie de apa din tara se gandeste la achizitionarea unei linii de imbuteliere a apei plate”, ne-a declarat Constantin Galan, sef Sectie Surse din cadrul RAJA Constanta.

Activitatea regiei este organizata in conformitate cu normele de standardizare internationala

Astfel, RAJA a finalizat un amplu proces de restructurare a activitatii in scopul asigurarii unei calitati deosebite a apei. S-au creat toate structurile interne care sa asigure o functionare conform normelor europene catre care tinde tara noastra. In acest sens, a fost infiintata Directia Calitate cu componente principale Serviciul Calitatea Apei si Compartimentul Portectia Mediului, ai carei reprezentanti au reusit pentru prima data finalizarea in mare parte a programului de obtinere a tuturor autorizatiilor de mediu, pentru fiecare punct de lucru. In urma activitatii de implementare a managementului calitatii, Regia Autonoma Judeteana de Apa Constanta a fost certificata cu ISO 9001, iar Autoritatea Nationala de Reglementare a Serviciilor Comunale a sugerat celorlalte regii din tara sa infiinteze directii de calitate. In luna decembrie, RAJA Constanta a reusit sa obtina Licenta de operare clasa I, fiind singura Regie din tara care are aceasta licenta. Pentru mentinerea acestei distinctii de recunoastere a calitatii, unica la nivel national, conducerea regiei a intocmit si planul de masuri pentru mentinerea licentei de operare clasa I, plan care a si fost avizat de catre A.N.R.S.C. Tot pentru prima data la nivel national, o Regie de apa are in structura organizatorica un Corp de Control. Acest compartiment a aparut ca o necesitate pentru eficientizarea actului de control in vederea asigurarii utilizatorilor cu apa de cea mai buna calitate, in conformitate cu contractele de furnizare / prestare a serviciilor de apa si canalizare. Reprezentantii Corpului de Control au obligatia de a depista pierderile de apa, de a verifica modalitatea in care au fost remediate defectiunile semnalate la instalatiile proprii pentru prevenirea si inlaturarea consecintelor si pagubelor si, nu in ultimul rand, de a depista utilizatorii rau-platnici, a celor ce nu respecta clauzele contractuale si a bransamentelor clandestine. Prin Regulamentul Tehnic de Organizare si Functionare al RAJA Constanta, Corpului de Control ii revine si sarcina de a aplica sanctiunile contraventionale corespunzatoare in cazul abonatilor la care au fost depistate bransamente clandestine. Pentru a mari calitatea serviciilor prestate catre populatie, RAJA Constanta a implementat in premiera un sistem unic de citire a contorilor de la distanta. "Sistemul a fost pus in aplicare si functioneaza cu succes la nivelul localitatilor Eforie Nord si Sud, Techirghiol si Costinesti. Programul permite inregistrarea de la distanta a consumurilor de apa, fara sa mai fie nevoie de deplasarea abonatilor la sediul regiei”, a declarat Costica Nan, sef Sectie Eforie din cadrul RAJA Constanta.

Sindicatul de la RAJA, multumit de sprijinul venit din partea conducerii

"Pentru prima data, Sindicatul Liber RAJA Constanta a cunoscut un sprijin real si o sustinere necontenita din partea conducerii Regiei. In urma implicarii si a colaborarii pe plan local a CNSLR - Fratia, sindicatul Regiei a reusit sa obtina intr-un timp foarte scurt, aproximativ doi ani, ceea ce alte sindicate nu au reusit in 10 - 15 ani”, ne-a declarat Stefan Manea, membru in Comitetul Sindical si liderul Sectiei Mangalia. Anul trecut, s-a reusit incheierea unui contract colectiv de munca foarte avantajos pentru toti angajatii regiei. In plus, comitetul de sindicat a obtinut respectarea si implementarea tuturor cerintelor venite din partea salariatilor si prinse in C.C.M.. Totul a pornit de la asigurarea in totalitate pentru toti salariatii a echipamentelor de lucru si protectie, dar si asigurarea unor conditii optime pentru desfasurarea intr-un mediu adecvat a activitatii la toate nivelurile. Trimestrial au avut loc negocieri, care in ultimii doi ani au dus la cresterea salariala. La ora actuala, membrii comitetului sindical au demarat procedura de analiza pentru negocierea salariala ce va avea loc in februarie. "Din datele partiale privind situatia economico - financiara a regiei pe 2004, consideram ca exista premisele ca incepand cu data de 1 februarie sa putem trece la o noua negociere”, a afirmat Ion Ardeleanu, lider sindicat Sectia Eforie.