Reprezentantii retailerilor si producatorilor se intalnesc, azi, la Ministerul Agriculturii, pentru o noua runda de discutii pe marginea Ghidului de Bune Practici din domeniu, in urma careia cele doua parti ar putea cadea de acord in privinta formei finale a documentului. In urma intalnirii de azi, partile ar putea ajunge la un acord privind forma finala a ghidului, avand in vedere ca s-au angajat sa semneze documentul pana la 30 iunie, iar in discutie a mai ramas in principal un singur punct, definirea pretului de achizitie.
Definirea pretului de achizitie inseamna ca un produs va avea un pret unic de lista (format din costul de productie si marja de profit a firmei producatoare), dar va ajunge la preturi diferentiate in lanturile de supermarketuri, in functie de taxele impuse de acestea. De exemplu, daca un produs are un pret de lista de 10 de lei, acesta va ajunge la 12 lei intr-un supermarket care impune taxe de 20%, dar la 11 lei intr-un supermarket care impune taxe mai mici. Astfel, retailerii ar intra in competitie si ar fi interesati sa scada costurile si, implicit, taxele, pentru a avea pretul cel mai bun.
Potrivit producatorilor, in prezent un hipermarket poate sista comenzile de la un anumit producator daca acesta vinde la un pret mai mic in alta parte. Dupa definirea pretului de achizitie, retailerii nu vor mai putea sa exercite o astfel de presiune, pentru ca pretul cu care producatorul va vinde tuturor magazinelor va fi acelasi, dar diferenta o vor face taxele si adaosurile comerciale practicate de fiecare in parte.
Producatorii si retailerii s-au mai intalnit sa discute pe tema Ghidului de Bune Practici si s-au inteles in ceea ce priveste majoritatea prevederilor.
In urma dezbaterilor s-a stabilit ca taxele, precum cea de deschidere de magazin, nu vor mai fi obligatorii, iar magazinele vor plati penalitati daca intarzie platile catre furnizori, la fel cum furnizorii platesc penalitati daca intarzie livrarea produselor.