Avand un concept verificat, orice investitor poate beneficia de rentabilitatea propriei afaceri, pe care, de aceasta data, nu o ia de la zero. Dimpotriva, o ia de la un nivel de la care “face toti banii“. In plus, francizorul este alaturi de francizatii sai pe toata perioada de derulare a contractului, pentru a-i asista si a le oferi toata instruirea necesara pentru a ajunge la acelasi nivel de eficienta si rentabilitate.

Sistemul de franciza are un rol tot mai mare pe piata romaneasca, firmele locale fiind, in general, in cautare de nume mari de francizori. Totusi, piata francizei din Romania a fost de 900 de milioane de euro, anul trecut, in conditiile in care vorbim despre cel mai bun an de pana acum pentru acest tip de afacere. Asta inseamna o acoperire de doar 7%, in vreme ce in SUA piata francizei acopera 70%. Iar ca cifra de afaceri, de pilda, aici se vorbeste de 80 de miliarde de dolari, potrivit datelor furnizate de compania CHR Consulting.
Dar nu oricine isi poate permite sa “duca“ o afacere de mari proportii, cum ar fi de pilda un fast-food, pentru care investitia inseamna, pentru doar un restaurant, aproape jumatate de milion de euro. “Toata lumea care are 15.000-20.000 de euro vrea franciza McDonald’s sau KFC, in conditiile in care investitia pentru un astfel de restaurant este de 400.000-500.000 de euro. Pe de alta parte, in Romania nu sunt inca investitori de calibru care practica acest sistem, dar piata este in crestere“, afirma reprezentantul companiei CHR Consulting, Razvan Blid.

Multinationalele, reticente la intrarea pe o piata noua

In opinia sa, companiile mari, multinationale sunt reticente la intrarea pe piete care nu si-au dovedit inca succesul. Din acest motiv, piata francizei din Romania este inca la un nivel incipient. In plus, deficitul de imagine pentru o firma care intra pe o piata si apoi este nevoita sa se retraga este urias. “In Romania, problema banilor se regaseste si in afacerile in sistem de franciza. Bancile si societatile de leasing nu ofera produse adecvate firmelor care se dezvolta in acest sistem“, a mai spus Blid. Statisticile arata ca anul trecut existau 110 branduri francizate, numarul acestora crescand in acest an pana la 170.
Cele mai profitabile afaceri in franciza, de altfel si cele mai multe, sunt cele din segmentul de retail si servicii, iar gradul de profitabilitate este direct proportional cu nivelul investitiei. De exemplu, in cazul serviciilor, afacerea poate fi inceputa cu aproape 22.000 de euro (cu tot cu TVA).
In general, o astfel de afacere se poate considera de succes daca in maximum trei ani se amortizeaza toate cheltuielile.

Intrarea in franciza, 150.000 de euro sau nimic

Costurile pentru o franciza (pe langa cheltuielile care se impun cu orice alta afacere: infiintarea firmei, sediu etc.) pot ajunge pana la 150.000 de euro, care se platesc la intrarea in franciza - taxa de intrare, care se poate plati si in transe -, la care se adauga anumite procente din cifra de afaceri (intre 3 si 20%), pe care francizatul le plateste periodic francizorului.
Sunt si cazuri in care taxa de intrare este 0. Motivul este foarte simplu: francizorul vrea doar sa patrunda pe o anumita piata si atunci nu mai solicita aceasta taxa.
“In Romania, costurile sunt cu aproape 30-50% mai mici decat in tarile din Europa de Vest sau America, dar in doi ani probabil ca va avea loc o aliniere a acestora la nivelurile din celelalte state“, a mai mentionat Blid.