Electrica SA apeleaza la orice mijloace pentru a-si recupera datoriile istorice acumulate de Societatea Nationala Caile Ferate Romane (SNCFR).
Solutia extrema gasita de reprezentantii furnizorului de energie este listarea la Bursa a creantelor. Astfel, orice firma privata poate achizitiona aceste debite, putand sa le recupereze usor prin sechestru pe terenurile si imobilele SNCFR. Prin urmare nu va mai fi vorba de restantele unei firme de stat catre alta firma de stat, ci va interveni mediul privat.
Conducerea Electrica a anuntat ca in luna in curs se va produce aceasta tranzactionare la Bursa. Listarea este una dintre metodele pe care le va aplica pentru a putea intra in posesia a ceea i se cuvine de drept. A fost o chestiune tehnica ce a trebuit sa fie rezolvata, mai ales ca este o noutate pentru piata din Romania. S-au purtat discutii cu reprezentantii Bursei si se poate face listarea. Debitele SNCFR catre Electrica, respectiv peste 650 de milioane de lei, au fost acumulate din iunie 2005 pana in mai 2007 si ele reprezinta valoarea consumului de energie electrica din aceasta perioada, plus penalizari aplicate facturilor restante. Furnizorul de electricitate a incercat in mai multe randuri sa isi recupereze datoriile, dar, de fiecare data, actiunile sale au esuat. Avand in vedere statutul special pe care il are SNCFR, fiind stipulat foarte clar in legislatie ca este unul dintre consumatorii nedeconectabili, este lesne de inteles ca Electrica nu a avut prea multe cai de atac, in afara de cele judecatoresti. Au fost chiar cateva episoade in care sucursale ale furnizorului de electricitate au pus sechestru pe unele gari si au incercat sa vanda, prin licitatie publica, terenurile si imobilele SNCFR, dar actiunea nu a avut succes, nefiind gasiti cumparatori.
Cu sechestru la poarta
Inca din luna iunie 2007, Ministerul Transporturilor a anuntat ca filialele Electrica au pus sechestru asiguratoriu pe o parte din patrimoniul privat al CFR. Este vorba de statii de cale ferata, sedii de regionale, cladiri-anexa, mijloace de transport in caz de interventie. In plus, au fost debransate 196 de gari si locuinte de serviciu, iar doua conturi ale regionalelor CFR Infrastructura au fost blocate. La randul sau, CEZ Distributie a facut public faptul ca va executa silit SNCFR din cauza unor datorii de 90 de milioane de lei, acumulate din 2004 pana acum in contul energiei electrice furnizate. Situatia actuala porneste de la faptul ca si CFR Infrastructura incearca de mai mult timp sa-si recupereze creantele de 300 de milioane de lei pe care CFR Calatori ar fi trebuit sa i le plateasca in contul taxei de utilizare a infrastructurii feroviare si al energiei electrice furnizate. Restul debitelor provin de la 25 de operatori feroviari, printre care si CFR Marfa.