Autoritatile din Dolj ar putea fi obligate sa returneze zeci de milioane de euro dupa ce reprezentantii Ministerului Dezvoltarii au descoperit nereguli in caietele de sarcini la licitatiile pentru modernizarea mai multor drumuri
Reprezentantii Ministerului Dezvoltarii au declarat intr-o conferinta de presa, saptamana trecuta, ca o treime din contractele finantate din fonduri europene prin Programul Operational Regional - Axa 2 au nereguli. Este vorba despre aproximativ 40 de contracte, prin care s-a reabilitat infrastructura regionala si locala de transport. "Institutia a decis aplicarea unor corectii financiare la contractele gasite in neregula in valoare de 179 de milioane de lei, respectiv 5,58% din totalul fondurilor europene accesate", au declarat reprezentantii MDRT. Potrivit Hotnews, corectiile financiare aplicate de minister nu vor mai fi suportate din fonduri europene, ci vor fi platite din bugetul local. Din cele 39 de contracte la care s-au gasit nereguli, la sase s-a hotarat deja aplicarea corectiei financiare de 59 de milioane de lei. Pentru celelalte decizia de aplicare a corectiilor se va lua de catre unitatea de management a proiectului in urmatoarele saptamani. Culmea este ca dintre cele 39 de contracte descoperite cu nereguli, 30 aveau aviz de la unitatea centrala de verificare a achizitiilor publice, cum ca respecta legea. "Suspendarea platilor se aplica in mod obisnuit in programele de accesare a fondurilor europene. Erorile au fost comise din neglijenta si nu exista suspiciunea de frauda, doar erori in aplicarea Legii achizitiilor publice", a declarat ministrul Elena Udrea. Aceasta a precizat ca auditul prezentat de minister va fi trimis Comisiei Europene pentru deblocarea proiectelor. Pentru a nu bloca proiectele aflate in desfasurare, ministerul va face platile catre consiliile judetene dintr-un imprumut de 980 de milioane de lei, accesat de la Ministerul Finantelor. Dupa deblocarea proiectelor de catre Uniunea Europeana, Ministerul Dezvoltarii va rambursa Ministerului de Finante sumele folosite. Ministerul a decis verificarea contractelor dupa controlul facut de Comisia Europeana in perioada 28 aprilie - 1 mai si descoperirea unor nereguli la patru contracte desfasurate in cadrul acestui program. Drept urmare, CE a suspendat platile pe toate proiectele desfasurate in acest program in luna iunie.

Licitatii cu probleme

Suspecte de incalcarea procedurilor de achizitii sunt si autoritatile locale si judetene din Dolj si Olt. Potrivit ministerului, in Dolj, consiliul judetean a pus firmelor care au participat la licitatie conditia ca statia de beton sa se afle la o distanta fixa fata de oras, ceea ce, spun reprezentantii MDRT, a defavorizat alte firme. Contactati telefonic, reprezentantii biroului de presa al Ministerului Dezvoltarii au declarat pentru GdS ca in Dolj trei proiecte majore au intrat in vizorul auditorilor. Este vorba despre DJ 606, care face legatura intre comuna Breasta si limita cu judetul Mehedinti, DJ 561 Craiova - Segarcea - Carna si bulevardul Decebal - Dacia din Craiova, cunoscut si sub denumirea de Rocada. In Olt, proiectele cu probleme sunt cele pentru modernizarea drumurilor judetene 604 si 648. "Acestea sunt rezultatele la prima mana dupa ce Comisia Europeana a sesizat acele nereguli. Din seria de probleme descoperite sunt cele legate de amplasarea statiei de betoane si de conditiile de calificare, dar si de criteriile din caietele de sarcini", au declarat reprezentantii MDRT. Potrivit acestora, echipele de control vor face un raport in care va fi inclusa propunerea pentru remedierea problemei, raport care va fi trimis Comisiei Europene in perioada urmatoare. Intrebati daca exista posibilitatea de a cere autoritatilor judetene si locale banii inapoi, reprezentantii ministerului au precizat ca procentul de returnare poate fi cuprins intre 2% si 100%, in functie de eroarea facuta. "Noi vom notifica autoritatile in cauza, ele vor lua la cunostinta propunerile noastre. Ca sa le luam banii, putem ajunge si in justitie. De asemenea, putem ajunge si la conciliere. Daca se va ajunge la recuperarea banilor, acestia vor fi recuperati din bugetul local. Firmele care au castigat licitatiile nu vor avea de suferit", au mai spus acestia. Intrebati cum isi explica faptul ca autoritatile statului in domeniu, cum ar fi Autoritatea de Monitorizare a Achizitiilor Publice sau Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCEVAP) a Ministerului de Finante, au considerat ca procedurile de achizitie au fost respectate, reprezentantii ministerului au spus ca nu pot comenta acest lucru. "Stim ca au fost si contestatii la Curtile de Apel, care au spus ca procedura a fost respectata, dar nu putem comenta. Este din seria lucrurilor care se intampla in Romania", au concluzionat acestia.

Oficialii doljeni: legislatia e de vina

Intrebati despre problemele de la proiectul de reabilitare a Rocadei, atat viceprimarul Marinica Dinca, cat si directoarea Directiei de Investitii a primariei, Sabina Dumitru, au declarat ca nu s-au ocupat ei de acest proiect si ca nu stiu ce prevederi au fost in caietul de sarcini. Presedintele Consiliului Judetean Dolj, Ion Prioteasa, a dat vina pe legislatia ambigua. "Nu exista o legislatie coerenta. Dupa atatia ani de cand implementeaza proiecte europene, Romania inca are o legislatie diversificata. Sa ne spuna cum sa procedam. Suntem foarte atenti la ce se intampla, pentru ca noi nu avem nici o vina. Aceste proiecte au trecut de SEAP, de comisia de la minister, au fost mai multe controale care nu au gasit nici o neregula. Daca se simtea din strainatate cineva in legatura cu aceste licitatii, putea face contestatii. Asteptam cu interes sa vedem ce se intampla", a spus Prioteasa. Vicepresedintele CJ Dolj, Cristian Iovan, a spus ca banii nu mai pot fi dati inapoi. "Proiectele au fost deja implementate, banii au fost deja platiti firmelor. Nu au cum sa ia banii", a spus el.
Ce prevad proiectele in cauza
Primaria Craiova a lansat licitatia pentru modernizarea Rocadei in noiembrie 2008. 10,2 kilometri de drum au fost reabilitati cu peste zece milioane de euro. DJ 606 Breasta - limita cu judetul Mehedinti, pe o distanta de 50 de kilometri, a fost si el modernizat cu peste 70 de milioane de lei. In DJ 561 Craiova - Segarcea - Carna s-au investit peste 45 de milioane de lei, grosul banilor venind din fonduri europene.