Lector univ.dr. Adrian Tutuianu, senator PSD de Dambovita, a adresat o interpelare Ministrul Apararii Nationale, Gabriel Oprea. Obiectul interpelarii: situatia transportorului blindat SAUR-1 si demersurile pentru salvarea S.C. Uzina Automecanica Moreni S.A. Puteti citi in continuare obiectul interpelarii.
"S.C. Uzina Automecanica Moreni S.A., filiala a C.N. "ROMARM" S.A. Bucuresti, a proiectat si executat (exclusiv din resurse financiare proprii) prototipul de Transportor Blindat pentru Trupe (TBT) de formula 8x8 denumit SAUR-1 si SAUR -2.
Pentru echiparea cu aparate de observare, sisteme de comunicatii, BMS, senzori (laser, radar, prezenta substantelor toxice, stins incendiu), GPS, platforme de armament teleoperabile, colaboratorii din Industria de Aparare cu capital de stat sau privat au dezvoltat pe cheltuiala lor si au pus la dispozitia S.C. Uzina Automecanica Moreni S.A., gratuit, in vederea integrarii si testarii-evaluarii, aceste sisteme.
Rezultatul a fost unul extraordinar.
Produsul SAUR-1 satisface toate cerintele de protectie, mobilitate, compatibilitate, interoperabilitate si ergonomie stabilite de Standardele NATO (STANAG), la costuri scazute, cu avantajul existentei in imediata apropiere a utilizatorului a structurii necesare si capabile sa asigure instruirea beneficiarului, mentenanta de toate nivelurile si disponibilitatea de a aduce modificari sistemului in conformitate cu cerintele operationale ale beneficiarului. Mai mult decat atat, vehicului SAUR-1 a trecut toate testele din programul de testare-evaluare, intocmit si efectuat de catre Academia Tehnica Militara, aflandu-se in acest moment in procesul de omologare.
Produsul Saur -2, este un prototip la care s-a avut in vedere asigurarea protectiei personalului si echipamentului contra gloantelor si minelor AT, in conformitate cu nivelul 2 prevazut de STANAG cu mentinerea capacitatii de a pluti (amfibiu) a vehiculului complet echipat pentru lupta. Vehiculul SAUR-2 intra in etapa de testare-evaluare avand ca termen de finalizare sfarșitul lunii octombrie 2010.
In perspectiva, SC Uzina Automecanica Moreni SA, intentioneaza sa dezvolte SAUR-3, un vehicul care sa satisfaca integral cerintele operationale si specificatia de sistem TBT al MApN al Romaniei cu obiectivul omologare decembrie 2011-martie 2012.
Ar mai fi de adaugat faptul ca fabricatia in Romania antreneaza in procesul productiei circa 100 de colaboratori, respectiv circa 2500-3000 locuri de munca, iar circa 50% din pretul produsului se intoarce la bugetul de stat. Cu atat mai stranie pare politica ministerelor de resort care, in loc sa se gandeasca la economia romaneasca si sa promoveze eforturile de la Moreni, au facut tot ce le-a stat in putinta sa blocheze munca celor de acolo.
Fata de cele expuse, as dori sa-mi precizati:
• Care este stadiul actual al omologarii lui SAUR-1/SAUR-2?
• Daca Ministerul Economiei are intentia sa sustina procesul de productie de la Uzina Automecanica Moreni, in ce conditii si ce alocari bugetare sunt posibile ?
• Daca Armata romana este interesata sa cumpere transportorul produs la Moreni sau va arunca in continuare bani pentru TAB-urile elvetiene Piranha, mult mai costisitoare si mai putin performante decat SAUR-1?"