Cheltuielile cu utilitatile, din ce in ce mai mari, vor apasa mai mult pe umerii romanilor dupa aderare, cand nu vor mai exista subventiile pentru energie. Specialistii vin cu propuneri si sustin ca statul sa ajute doar pe cei cu adevarat saraci. Gradul de saracie se va stabili prin anchete sociale, iar consumatorul nevoias va plati doar ce consuma. Mai mult, abonamentul la energie reintra in discutia specialistilor, dar va fi regandit astfel incat cei saraci sa plateasca doar atat cat consuma.
Momentul aderarii implica si respectarea angajamentelor pe care statul si le-a luat fata de Uniunea Europeana. Printre acestea se numara si eliminarea subventiilor pentru consumatorii casnici de energie.
Acest lucru va pune insa in incapacitate de plata pe majoritatea romanilor pentru care consumul de energie va deveni un lux. La aceasta afacere vor iesi in pierdere si companiile de utilitati, care traiesc de pe urma consumatorilor.
S-a ajuns ca sa vina americanii sa ne ajute. Prin intermediul Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID), acestia impreuna cu o serie de specialisti romani propun Guvernului sa acorde beneficii sociale pentru energie focalizate strict pe persoanele nevoiase. Specialistii au estimat ca subventiile actuale, din cauza ca se acorda si celor bogati, nu acopera intreaga categorie a celor cu adevarat saraci. ßi asta pentru ca prin completarea declaratiilor de venit nu se inregistreaza si veniturile ocazionale ale celor care nu ar avea nevoie de subventii. Spre exemplu, in 2004, numai 57% din totalul beneficiilor acordate consumatorilor de termoficare si 68% din cele pentru consumatorii de gaze au fost acordate celor mai saraci, potrivit unor date prezentate de Luana Pop, consilier USAID. Dar daca pe langa declaratiile de venit s-ar realiza si anchete sociale, numarul celor care trebuie ajutati ar fi estimat cu o precizie mai mare. Prin urmare, si ajutoarele s-ar focaliza pe categoria celor care au intr-adevar nevoie de ele.

Abonamentele la energie, rediscutate

Modul de acordare al acestora nu va fi tot sub forma de subventii de pret. ßi asta pentru ca, spun ei, nu vom reusi niciodata sa avem o economie de piata functionala atat timp cat statul va continua sa reglementeze preturile. Asa ca ei vin cu o alta propunere. Sa se subventioneze costurile fixe/ abonamentele suportate de consumatori. Statul va plati, prin intermediul administratiilor locale doar partea fixa a tarifului, parte care nu tine de concurenta, potrivit lui Virgil Musatescu, responsabil pe energie al Misiunii USAID pentru Romania. Acest tarif, fiind alcatuit din doua parti, a fost denumit binom. In ceea ce priveste cealalta parte a tarifului, care reprezinta costurile de productie, adica sunt concurentiale, vor fi platite de consumatori. Astfel ca, cu cat vor consuma mai mult, cu atat vor plati mai mult.
"Tarifele de tip binom au fost un esec pana acum, deoarece ele nu au fost insotite de ajutoare sociale pentru consumatorii cu venituri scazute", au declarat reprezentantii USAID.
Tariful binom reprezinta un model preluat din statele europene si contine o parte fixa plus o parte variabila. Tariful binom urmareste egalizarea platilor intre facturile din iarna si cele din vara. Populatia va putea achita mai usor facturile din sezonul rece, platind unele varfuri de costuri in vara care urmeaza.
Potrivit coordonatorului programului de Eficienta Energetica pentru Romania, Jean Constantinescu, noul sistem ar trebui extins pentru toate formele de energie (electrica, termica si gaze naturale) si va trebui sa fie simplu, predictibil si nediscriminatoriu pentru orice forma de energie, ceea ce va avea consecinte pozitive asupra furnizorilor de utilitati si autoritatii fiscale.