Strategia de privatizare este abia acum pe masa guvernului pentru aprobare. Statul a cerut investitorilor sa-si prezinte intentiile pana pe 25 aprilie, insa ministrul economiei declara ca spera in finalizarea privatizarii pana la sfarsitul anului. Situatia societatii este complicata de cateva litigii comerciale.
Ministrul economiei si comertului, Varujan Vosganian, a declarat recent ca spera ca privatizarea DAEWOO Craiova sa se finalizeze pana la sfarsitul acestui an. Vosganian, care face parte din comisia de privatizare a DAEWOO, a spus ca oferta romaneasca de privatizare este deja elaborata si trimisa la guvern pentru aprobare. Oferta de privatizare se refera la punctajul de licitatie si la folosirea intreprinderilor romanesti si a fortei de munca din tara noastra. De asemenea, printre conditiile impuse viitorului investitor se numara si aceea privind capacitatea de productie, in functie de care se alcatuieste strategia privind productia de autovehicule. Pana in prezent, statul roman doar a testat piata, cerand potentialilor participanti la privatizare sa-si oficializeze intentiile. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a publicat pe 9 martie anuntul de privatizare pentru Automobile Craiova SA (ACSA), actionarul minoritar cu 49% din capitalul social al DAEWOO Automobile Romania (DWAR). Statul intentioneaza sa vanda prin negociere directa pe baza de oferte finale pachetul majoritar de 72,4% din actiunile societatii. ACSA este in prezent unicul actionar cu drept de vot de la DWAR, avand in vedere ca pentru restul de 51% din actiuni, pachet rascumparat anul trecut de la coreeni, dreptul de vot este suspendat. Potentialii investitori trebuie sa depuna scrisori de intentie neangajante pana cel mai tarziu pe 25 aprilie. "Prin anuntul publicat in mass-media, statul si-a anuntat doar intentia de a vinde pachetul majoritar de actiuni de la Automobile Craiova. A fost mai mult un anunt de intentie, o testare a pietei. Dupa ce strategia de privatizare va fi aprobata de guvern, se va publica un anunt cert si se va putea achizitiona si caietul de sarcini", a declarat Lucian Lutaru, directorul ACSA.
Complicatii comerciale
Mai multi dintre membrii comisiei de privatizare au anuntat pana acum ca, in ceea ce priveste privatizarea DAEWOO Craiova, exista destule probleme, inclusiv de natura comerciala.
Spre exemplu, SIF Oltenia cere in instanta anularea hotararii AGA prin care ACSA a fost de acord anul trecut cu rascumpararea pachetului majoritar de 51% din actiuni de la Daewoo Motors Co. Ltd (DWMC) Coreea, precum si cu tranzactia asupra creantelor. Anul trecut, DAEWOO Automobile Romania (DWAR), societatea la care ACSA are celelalte 49% din actiuni, a platit pe actiuni 50 de milioane de dolari, iar pe stingerea datoriilor catre firmele din grupul DAEWOO - zece milioane de dolari.
Alt proces se refera la diferendul dintre DWAR si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Societatea a contestat in instanta datoriile catre stat in valoare de 752 de milioane de euro pe care ANAF le imputa in contul taxelor vamale la importurile de componente auto din perioada 1994-2001.
AVAS a scos la privatizare ACSA in ideea ca firma care va prelua pachetul majoritar de actiuni de la aceasta societate va detine automat controlul la DWAR, de care s-au interesat pana acum serios gigantii mondiali in productia de automobile FORD si GENERAL MOTORS.