Avand o traditie de peste o jumatate de secol, "mystery shopping" este o activitate care in Romania a aparut doar de trei - patru ani. In Craiova insa nu exista inca firme care sa desfasoare o astfel de activitate, deci puteti oricand pune pe picioare o afacere profitabila in domeniu.
Potrivit specialistilor, conceptul de "mystery shopping" are ca obiectiv identificarea atitudinii si comportamentului angajatilor in fata clientilor. Acesta este un serviciu ce se adreseaza in special firmelor prestatoare de servicii, incepand de la hoteluri, restaurante, benzinarii si terminand cu banci, firme de asigurari, societati de brokeraj. Din categoria firmelor pe care puteti conta ca si clienti fac parte si cele de retail, indiferent de tipurile de produse/servicii pe care le comercializeaza. Drept urmare, persoanele care se gandesc sa puna pe picioare o afacere in domeniu nu ar trebui sa-si faca griji cu privire la potentialii clienti. De fapt, deocamdata, nici concurenta nu e tocmai acerba in piata. "Deocamdata nu am colaborat cu firme care sa faca angajari in acest domeniu", a declarat Roxana Filip, coordonator resurse umane la Romconect International, firma de recrutare, selectie si plasament de personal.
Cumparatorii-spioni se comporta aparent ca niste clienti normali
Angajatii unei firme de "mystery shopping" - cumparatorii secreti, cu acte in regula - intra in magazine si se comporta aparent ca niste clienti normali. Totusi, dupa vizita, acestia trebuie sa intocmeasca un raport prin care evalueaza serviciile oferite de angajati (amabilitate, serviabilitate), integritatea (verifica daca sunt respectate politicile si procedurile companiei), daca angajatii fac discriminari intre clienti pe criterii de rasa, varsta, statut social sau religie. Cumparatorul-spion va mai stabili daca angajatii respecta eticheta convorbirilor telefonice, daca va puteti baza pe profesionalismul lor, dar si ce are in plus concurenta.
Potrivit specialistilor, aceasta activitate va atrage dupa sine o crestere a calitatii serviciilor, astfel ca patronul sau directorul firmei care apeleaza la serviciile unei astfel de societati nu este singurul care are de castigat, mai ales ca, dupa integrare, concurenta va creste foarte mult, iar clientii vor fi probabil din ce in ce mai pretentiosi in ceea ce priveste calitatea serviciilor.
Meseria de cumparator secret, pe placul craiovenilor
In ceea ce priveste alegerea personalului, cu toate ca in Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR) nu exista inca meseria de "cumparator secret", multi craioveni ar fi tentati de ideea de a cutreiera ore in sir magazinele pentru a face cumparaturi. Totusi, craiovenii sunt incantati de ideea de a fi platiti pentru a face cumparaturi.
"N-am auzit de o astfel de meserie, dar mi-ar placea sa ma plateasca cineva sa fac cumparaturi", a declarat Mariana Draghici, o impatimita a shopping-ului. Afirmatia a fost sustinuta si de alti craioveni. "Cred ca mi-ar placea sa fac asta ca un al doilea job. In plus, ar fi extrem de frumos daca mi-ar ramane mie cumparaturile facute", a spus Liviu Marinescu, alt craiovean dispus sa se "initieze" in tainele acestei meserii.
Cumparatorul secret nu are nevoie de o pregatire speciala
Candidatul ideal pentru meseria de cumparator secret trebuie sa aiba in primul rand calitati specifice - persoana dinamica, atenta la detalii, isteata si cu simt de orientare dezvoltat (pe www.e-jobs.ro sunt deja cateva anunturi de angajare in acest sens, insa nu pentru Craiova). La acestea se adauga, evident, pasiunea pentru cumparaturi. Potrivit specialistilor, deocamdata persoana respectiva nu trebuie sa aiba pregatire specifica. Totusi, peste cativa ani, cand va creste concurenta in domeniu, e posibil ca sa se impuna aparitia unor cursuri in domeniu.
Cand a aparut "mystery shopping-ul"
Notiunea de "mystery shopping" a fost conturata pentru prima data in 1940 de Wilmark. 60 de ani mai tarziu, aceasta a devenit activitatea de baza pentru cresterea vanzarilor atat prin atentia acordata consumatorilor, cat si prin oferirea de solutii care sa satisfaca nevoile specifice ale consumatorilor.