Chiar daca multi intreprinzatori sunt speriati de ideea de a investi in aceasta perioada, analistii spun ca nu-i moment mai potrivit de a incepe o afacere proprie de succes decat criza economica.

Cheia succesului in orice afacere o constituie identificarea nevoilor pietei si venirea in intampinarea lor. Indiferent ca realizati un produs sau oferiti un serviciu, aveti nevoie de ceva care va diferentiaza de concurenta. Totusi, in perioada de criza este nevoie de mai mult decat atat pentru a avea succes. "Riscul ridicat al esecului pe timp de criza impune mentinerea costurilor initiale la un nivel cat mai scazut posibil. Afacerile care se lanseaza si supravietuiesc pe timp de criza sunt insa cele mai in masura sa profite de cresterea economica", noteaza specialistii de la entrepreneur.com. Acestia precizeaza ca mentinerea costurilor cat mai scazute se face prin pastrarea slujbei initiale, care asigura un venit constant, si prin economisirea banilor de inchiriere a unui imobil (sfatul specialistilor este de a folosi, daca este posibil, locuinta/garajul ca spatiu de birou) si de salarii (incercati sa va implicati cat mai mult posibil in afacere). In plus, incercati sa contractati clienti mari, care, chiar daca le faceti un discount avantajos, va mentin activitatea, va ajuta sa aveti rulaj si, in timp, va sustin sa va ridicati, mai ales ca va pot recomanda oricand.

Avantajele demararii afacerii pe timp de criza

De altfel, chiar daca va hotarati sa faceti investitii, pe perioada de criza totul este, in general, mai ieftin. In acest sens, cel mai bine este sa aveti in vedere licitatiile, de unde puteti procura cele necesare la pret redus. De asemenea, pentru ca multe alte afaceri se inchid, puteti cumpara la un pret convenabil echipamente care va pot fi de ajutor. Aveti in vedere inclusiv cumpararea unei afaceri gata lansate, mai ales ca multe dintre ele sunt viabile, dar proprietarul lor fie are probleme financiare, fie nu e facut sa le conduca. "Acum este cel mai potrivit moment pentru cumparaturi avantajoase in orice sfera - incepand cu pamantul si terminand cu mobila de oficiu si diverse echipamente", spun specialistii. In plus, puteti angaja mai multi specialisti, cu costuri nu foarte mari, mai ales ca numarul somerilor este in crestere in aceasta perioada (in Dolj, de exemplu, numarul somerilor ajunsese la 28.502, in crestere fata de luna precedenta).
Alt avantaj este si acela ca firmele sunt in cautare de furnizori /parteneri noi, gata sa ofere metode avantajoase, mai bune sau inovative pentru livrarea produselor sau serviciilor. Mai mult decat atat, potentialii dumneavoastra funizori va pot oferi servicii mai bune si discounturi/termene de plata mai mari.

Alegeti cu grija afacerea

Daca va hotarati sa profitati de avantajele oferite de criza, concentrati-va insa asupra elementelor definitorii. "Creati-va o viziune asupra business-ului dumneavoastra, realizati un plan de afaceri, concentrandu-va asupra bugetului (asigurati-va ca va permiteti sa lansati afacerea) si urmati-l", atrag atentia analistii. Concentrati-va asupra unor produse si servicii de baza, pentru ca, chiar si in perioada de criza, consumatorii au nevoie de mancare, detergenti, computere (pentru firme au devenit indispensabile). Nu evitati nici produsele de lux, pentru ca acestea au piata lor. "Secretul este sa evitati piata de mijloc, indiferent ca este vorba de un restaurant cu preturi medii sau orice altceva. Asta deoarece, daca oamenii pot opta pentru o varianta mai ieftina, cu siguranta ii veti pierde de clienti", spun specialistii.
Afaceri care s-au lansat in criza economica

Hewlett Packard (fondatorul companiei HP) si-a inceput afacerea intr-un garaj, in timpul Marii Recesiuni din 1939, cu o investitie de doar 538 de dolari si a fost prima companie care a depasit un venit de 100 de miliarde de dolari si care opereaza, in acest moment, in peste 170 de tari. Burger King a inceput in timpul recesiunii din 1954, Microsoft, in perioada recesiunii din 1975.