In ziua de 10 aprilie a. c. , incepand cu ora 11. 00, la Centrul Roman pentru Pregatirea si Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale -CERONAV se va desfasura Conferinta Regionala "Responsabilitatea Sociala Corporativa-Gestionarea Fenomenului de Piraterie" la care sunt invitati sa participe reprezentanti ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, ai Comisiei Parlamentare NATO, dar si ai unor entitati private din domeniul shippingului autohton cum ar fi Gheorghe Bosanceanu, presedintele Histria Group sau oficiali ai Agentiei de Shipping Barklav, a aratat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, dr. ing. Dorel Popa, directorul general al CERONAV. "Conferinta Regionala dedicata gestionarii fenomenului pirateriei vrea sa atraga atentia asupra acestei probleme care afecteaza si viata constanteanului navigator. De asemenea, conferinta sper ca va demonstra faptul ca shippingul romanesc are nevoie de calitate si ca navigatorii vor fi selectati de actuala criza mondiala. De aceea, trebuie sa ramanem pe piata muncii din shippingul mondial", a declarat seful CERONAV. La randul sau, Laurentiu Lazar, reprezentantul companiei Barklav si consul onorific al Norvegiei acreditat la Constanta a anuntat infiintarea unei asociatii a sotiilor tuturor navigatorilor din aceasta companie. Asociatia se bazeaza pe voluntariat, are un buget propriu si are scopul de a dezvolta conceptul de familie sanatoasa, in contextul in care familiile navigatorilor au un specific legat de faptul ca sotul, prin natura meseriei sale, lipseste de acasa perioade indelungate de timp. In ceea ce priveste fenomenul pirateriei, Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor si reprezentant in Romania al Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) a precizat ca exista si la ora actuala 2 nave retinute de priati, in echipajele carora se afla si navigatori romani. Cinci familii de navigatori romani sunt afectate de faptul ca membrii lor sunt retinuti de pirati, a specificat Mihalcioiu. De altfel, pe langa zona Golfului Aden unde actioneaza piratii somalezi si care este o zona recunoscuta international ca fiind fieful piratilor, mai exista si alte zone de pe mapamond, cum ar fi zona portului nigerian Lagos sau a Stramtorii Malacca unde piratii actioneaza, insa aceste zone nu sunt recunoscute oficial ca fiind sub actiunea fenomenului pirateriei, a explicat Mihalcioiu. In plus, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor a specificat ca la ora actuala chiar si traficul de marfuri in Portul Constanta este afectat cu 20 de procente de fenomenul pirateriei care se manifesta in zona Golfului Aden, prin faptul ca multe nave comerciale aleg rute ocolitoare prin sudul Africii, pentru a ajunge in Europa si nu mai folosesc ruta ce include Canalul Suez, Stramtoarea Bosfor si Portul Constanta (pentru a beneficia, in continuare, de culoarul european de transport pe ape interioare: Marea Neagra-Marea Nordului), in vederea evitarii contactului cu piratii moderni din acea zona a lumii. De aceea, Adrian Mihalcioiu este de parere ca Organizatia Natiunilor Unite trebuie sa adopte masuri mai eficiente de combatere a pirateriei in toate zonele unde acest surprinzator fenomen se manifesta, mai ales in conditiile in care 90% din transporturile comerciale mondiale se desfasoara pe apa. (Catalin Constantinescu)