Iarna grea a lasat urme adinci in asfaltul strazilor din Satu Mare. Imediat ce tempera-tura exterioara a inregistrat valori pozitive, deplasarea cu autovehiculele s-a transformat intr-un veritabil test de indeminare pentru evitarea gropilor. Conducerea Primariei este asaltata zilnic de satmarenii nemultumiti, dar solutia imediata nu poate fi decit una de compromis, in conditiile in care, cu banii alocati anual de la bugetul local, repararea integrala a strazilor ar dura nu mai putin de 15 ani.

Primarul circula cu elicopterul?

Povestea strazilor din Satu Mare se repeta in fiecare an si incepe, de regula, odata cu topirea zapezii. Gropile, de diferite dimensiuni si adincimi, lasa impresia ca strazile nu au fost reparate vreodata si dau de furca cetatenilor, conducatori auto sau pietoni, care considera ca autoritatile locale nu acorda importanta cuvenita acestui aspect. Unul dintre satmareni, Marian Ion, se adreseaza primarului pe site-ul Primariei, si il intreaba pe Iuliu Ilyes daca circula cu elicopterul prin oras, deoarece, daca ar circula pe jos sau cel putin cu masina, ar putea constata ca "tot orasul seamana cu o imensa mocirlaā€¯.

Drept raspuns, primarul Iuliu Ilyes arata ca in Satu Mare exista 394 de strazi, in lungime totala de 165,8 km si o suprafata totala a carosabilului de 1.176.985 mp. Din suprafata totala a carosabilului, 10% sint strazi de pamint si necesita o refacere integrala a fundatiei, bordurare si asfaltare, aproape 60% sint acoperite cu covor asfaltic mai vechi de 15 ani - care necesita refacerea integrala - si doar aproximativ 31% din suprafata totala a strazilor a fost reparata in ultimii 10 ani si nu necesita interventii.

Trei variante

Aparitia gropilor in perioada de sfirsit de iarna nu poate fi evitata decit prin reasfaltarea integrala a strazilor prevazute cu covor asfaltic vechi, ceea ce ar insemna reasfaltarea a mai bine de 70% din suprafata totala, afirma primarul Iuliu Ilyes.

La preturile actuale, suma necesara pentru repararea integrala a strazilor din municipiul Satu Mare se ridica la 750 de miliarde de lei. Pe de alta parte, insa, suma ce poate fi alocata anual din bugetul local pentru reparatii strazi, incluzind si astuparea gropilor, asfaltarea strazilor si modernizarea celor de pamint, nu depaseste 50 de miliarde de lei, in timp ce suma care intra la bugetul local din impozitul pe autovehicule de la persoanele fizice si juridice este de 12,5 miliarde lei in anul 2005.

Asa cum a formulat raspunsul si pe site-ul Primariei, Iuliu Ilyes ia in calcul trei variante pentru efectuarea lucrarilor de reparatii la strazi, nici una salvatoare, din pacate. Este vorba despre rezumarea stricta la cele 50 de miliarde alocate anual de la bugetul local - dar vor avea oare satmarenii rabdarea necesara? - achitarea, timp de trei ani, a unei taxe mai mare de aproximativ 20 de ori decit impozitul pe autovehicule, care sa asigure sumele necesare tuturor reparatiilor - dar citi posesori de autovehicule ar dori sa achite aceasta suma? - ,respectiv solicitarea pe termen foarte lung ( 15-20 de ani ) a unui credit, apropiat ca suma de cea necesara. Cu mentiunea ca nu este sigur ca Ministerul Finantelor ar aproba acest credit, tinind cont de gradul de indatorare publica.

si totusi, creditul salvator

Primarul Iuliu Ilyes afirma ca, cel putin pentru anul acesta, solutia salvatoare o reprezinta, totusi, creditul in suma de 120 de miliarde de lei, contractarea acestuia fiind aprobata de consilierii locali, in zilele ce vin urmind sa fie stabilita si banca prin intermediul careia va fi facut imprumutul. Din pacate, insa, nu toti acesti bani vor fi folositi pentru efectuarea lucrarilor de reparatii. O parte din suma, 55 de miliarde aproximativ, va fi utilizata pentru lucrarile de reparare a podului Golescu, alte aproximativ 18 miliarde vor fi alocate refacerii integrale a carosabilului din cartierul Micro 14, inclusiv inlocuirea integrala a retelei de gaz, 10 - 15 miliarde vor fi folosite pentru lucrarile de reparare a trotuarelor si doar restul banilor vor fi folositi pentru lucrarile de asfaltare, cu mentiunea ca aproximativ 15 miliarde vor fi alocate refacerii strazilor Martirilor Deportati si Prahova.

in rest, imediat ce timpul o va permite, probabil in jurul datei de 20 martie, se va trece la plombarea gropilor. Pentru cele mai periculoase dintre ele, solutia adoptata momentan, consta in umplerea cu pietris, spre disperarea posesorilor de autovehicule.