Contabilii romani vor traversa, in urmatoarele sase luni, cea mai dificila perioada din activitatea lor, dupa aderare Romania urmand sa treaca printr-o adevarata revolutie a TVA.
Prin proiectul de modificare a Codului fiscal, cel putin in domeniul TVA, aproape nimic din ceea ce prevedea legislatia in domeniu nu mai ramane in picioare. TVA, desi nu este caracterizata de o cota fixa la nivelul UE, beneficiaza de sistem de TVA intracomunitar care reglementeaza operatiunile cu bunuri intre statele membre. Prin urmare, pe langa necesitatea investitiilor in resurse umane, firmele vor trebui sa-si modernizeze si sa-si adapteze logistica si sistemele informatice.
Daca, in prezent, companiile nu prea dau mare atentie facturilor la export, completandu-le fara TVA, dupa aderare vor trebui sa fie mai atente, sa vada daca partenerul lor are drept de deducere la el in tara. Daca nu, vor deveni responsabile si obligate sa plateasca TVA. Prin intrarea Romaniei in piata unica europeana, taxele vamale vor fi eliminate. Afacerile din domeniul imobiliar devin o oportunitate dupa ce Ministerul Finantelor a propus, in legea armonizata privind TVA, scutirea de la plata acestei taxe si in cazul vanzarii de catre persoanele juridice a imobilelor (in afara celor noi) si in cel al leasingului imobiliar. Prevederea se va aplica insa numai in cazul companiilor cu drept de deducere integral. La ora actuala, sunt scutite de la plata TVA inchirierile de imobile. De asemenea, tranzactiile imobiliare efectuate de persoanele fizice nu au un caracter comercial si nu se plateste TVA pe acestea.
Sunt exceptate totusi de la scutire livrarile de constructii pentru care proprietarul si-a exercitat dreptul de deducere total sau partial pentru achizitie, transformare ori construire. Este cazul bancilor, al societatilor de asigurari sau al celor de proprietati imobiliare, care aplica regimul de deducere. Insa acestea sunt destul de putine.
Probleme cu aceasta prevedere vor avea doar companiile ce realizeaza venituri scutite de TVA. Ele fie vor putea sa-si deduca partial TVA-ul, fie il vor deduce pe baza de pro-rata. In cazul in care acestea decid sa vanda imobilul intr-un interval mai mic de 20 de ani, in momentul negocierii cu eventualii cumparatori respectivele societati trebuie sa fie constiente ca pro-rata calculata pe anii ramsi se va transforma intr-un cost.
O lovitura va primi piata leasingului, a inchirierii de mijloace de transport. Dupa aderare, TVA-ul nu se va mai plati in tara beneficiarului, ci in cea a prestatorului. Chiar daca tarifele vamale vor scadea de la 30 pana la 10% pentru masinile noi, Fiscul a introdus in Codul fiscal o noua taxa, la capitolul accize, prin care se loveste dur in importatorii de masini second-hand. Modificari sunt si in ceea ce priveste externalizarea impozitului pe bunurile inchiriate, impozit care va fi platit, potrivit propunerii de modificare a Codului fiscal, de utilizator si nu de proprietar, compania de leasing. Si asta chiar daca, cel putin in cazul cladirilor si masinilor, respectivul impozit este unul pe proprietate, si deci ar trebui platit de proprietar. Din punct de vedere procedural, firmele care apeleaza la astfel de servicii nu vor fi afectate, putand include respectivul cost la categoria cheltuieli. De asemenea, se ajunge la situatii bizare prin care utilizatorul este obligat sa plateasca TVA si la dobanda aferenta ratelor de leasing. Si in acest caz, sunt favorizate persoanele juridice cu drept de deducere a TVA. In schimb, persoanele fizice vor fi obligate sa suporte acest cost suplimentar.