Conducerea Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor Bihor a avut o intalnire cu omologii ungari ai Inspectoratului pentru Protectia Consumatorilor din tara vecina, la hotelul Intercontinental din Baile Felix. Delegatia ungara a fost condusa de directorul general al acestei institutii, Wittich Tamás, iar delegatia romana, de Dan Vlaicu, presedintele autoritatii romane. La eveniment au participat sefi ai IJPC din Bihor, Arad, Timis, Satu Mare, Cluj si Timis, alaturi de inspectorul-sef al Oficiului Regional al ANPC, Alexandru Andrasi, din Maramures.
"Am luat-o inaintea Guvernului si am demarat, in 2005, la initiativa IJPC Bihor, un protocol de colaborare cu colegii nostri din Ungaria, pentru a rezolva in mod favorabil reclamatiile consumatorilor din zona transfrontaliera. De asemenea, am descoperit ca problematica cu care ne confruntam noi este aceeasi cu cea cu care se confrunta Ungaria. De aceea se impun o informare corecta si eficienta a consumatorilor si o educatie pe masura a celor tineri si a celor mici. Colaborarea tine si de schimbul de experienta dintre cele doua laboratoare ale partii romane si ungare. Intrucat atat Romania, cat si tara vecina se confrunta cu o invazie de produse provenite din tari terte din afara UE (in special din China), produse periculoase pentru sanatatea consumatorilor, se impune o informare cat mai buna pentru ca oamenii sa nu mai cumpere ceea ce este periculos, iar noi sa avem un control mai bun asupra marfurilor care intra pe teritoriul nostru. Datorita sistemului RAPEX (sistem de informare rapida), putem acum afla cam tot ce intra pe piata. Cu toate acestea, nu suntem prezenti peste tot, de aceea rugam consumatorii sa se fereasca de produsele neconforme. Scopul protocolului este de a aduce o mai mare siguranta pentru consumatori fata de produsele pe care le cumpara si le folosesc. De aceea vom initia verificari comune".
Wittich Tamás, seful delegatiei maghiare, a apreciat colaborarea cu ANPC si a spus ca intre autoritatea romana si cea maghiara este o anumita diferenta. Daca, la noi, ANPC actioneaza si la reclamatii individuale, in Ungaria, institutia nu raspunde la astfel de reclamatii, ci Comisia de Mediere, un organism infiintat in urma cu sapte ani. Datorita RAPEX, Ungaria a efectuat cele mai multe controale in acest sistem dintre toate tarile nou-aderate la UE. De asemenea, protocolul incheiat intre cele doua autoritati a fost asimilat si are efecte si intre judetele de pe granita.
Cristiana Bigan, inspector-sef adjunct la IJPC Bihor, ne-a declarat ca au existat reclamatii transfrontaliere de la consumatori oradeni, care au fost solutionate in colaborare cu partea maghiara. Este vorba de achizitionarea unui laptop de la o firma din tara vecina, care a avut defecte. "In urma interventiei noastre, firma i-a inlocuit aparatul. Un alt caz este cel al unui oradean care a cumparat din Germania un Land Rover cu probleme de functionare. Colegii nostri maghiari si proprietarul s-au deplasat la reprezentanta Land Rover din Budapesta si masina a fost reparata in decurs de o saptamana. De asemenea, exista multe reclamatii impotriva unei firme din Ungaria care ofera servicii de time shering (folosirea bunurilor), reclamatii pe care le vom solutiona. Mai sunt si alte cazuri pe rol", a precizat sefa IJPC. La incheierea intrevederii, s-au format echipaje mixte romano-maghiare si s-au efectuat controale la mai multe obiective din Baile Felix.