Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana atrage dupa sine posibilitati noi de afaceri. Una dintre acestea este cea in domeniul constructiilor. Potrivit specialistilor, in primii patru-cinci ani dupa integrarea in UE, piata constructiilor va inregistra o evolutie ascendenta.
In perioada 2007 - 2013, Romania va primi de la Uniunea Europeana aproximativ 32 de miliarde de euro. Dintre acestea, 19,7 miliarde vor fi alocate prin fondurile structurale, iar 13 miliarde de euro vor merge spre agricultura si dezvoltare rurala. Aceste fonduri sunt nerambursabile si se acorda, pe baza unor proiecte viabile, cu scopul de a ajuta Romania sa se dezvolte la standardele europene. Banii se vor acorda in domenii-cheie precum transportul, formarea profesionala, mediul, domeniul energetic, cercetarea, societatea informationala sau domeniul turismului. Procentual, 60% din fondurile structurale vor fi folosite pentru a sustine financiar proiecte din domeniul infrastructurii de baza, 20% pentru capitalul uman, 15% pentru competitivitate economica si 5% pentru capacitate administrativa.
Avand in vedere faptul ca cei mai multi bani vor fi dirijati catre infrastructura, activitatea in domeniul constructiilor pare sa fie cu potential. Principala problema cu care se vor confrunta constructorii romani va fi insa concurenta companiilor din Uniunea Europeana. In contextul cresterii concurentei, determinata atat de integrarea in UE, cat si de perspectiva in timp a unei astfel de afaceri, craiovenii ar trebui insa sa stie ca este important sa dezvolte o afacere competitiva. Specialistii din domeniu sunt de parere ca, in urmatorii ani, piata constructiilor va inregistra o evolutie ascendenta, cu conditia ca firmele romanesti sa depaseasca problemele legate de adoptarea standardelor europene.
"In primul rand este nevoie de foarte multa munca"
Potrivit specialistilor implicati in domeniu, pentru a infiinta o afacere de succes in domeniul constructiei si intretinerii de drumuri si poduri trebuie pasiune si multa munca. "In primul rand este nevoie de foarte multa munca", a declarat Dan Dumitru, directorul general al Dormarcons, firma ce are ca domeniu de activitate constructia si intretinerea de drumuri si poduri. Alta problema cu care se vor confrunta firmele din acest domeniu in urmatoare perioada este si deficitul de forta de munca din acest domeniu, situatie datorata migratiei specialistilor din acest domeniu catre firmele de constructii din tarile europene. "Angajatii sunt destul de greu de gasit. Oamenii vor intotdeauna mai mult si e normal sa fie asa, numai ca nu poti sa le oferi intotdeauna ce vor sau ce considera ca merita", a spus Dan Dumitru.
Investitia initiala necesita sume considerabile
Inainte de a va lansa intr-o afacere din domeniul constructiei si intretinerii de drumuri si poduri trebuie sa luati in considerare si resursele financiare de care dispuneti initial. "Cand ne-am lansat noi (in 1994-1995) nu era nevoie de un capital foarte mare. Acum sunt insa convins ca e nevoie de mai mult. E nevoie in primul rand de utilaje performante care sunt destul de scumpe. Poti insa lucra si cu utilaje inchiriate", a afirmat Dan Dumitru.
Nevoia de sume considerabile (potrivit specialistilor, probabil de ordinul sutelor de mii de euro) pentru inceput se datoreaza si faptului ca valoarea lucrarilor efectuate a crescut de la zeci de milioane de lei vechi la cateva zeci de milioane de euro. "De cand incepe o lucrare si pana incasezi banii, poate dura si o jumatate de an", a adaugat Dumitru. Potrivit acestuia, in medie, perioada dintre inceperea lucrarii si incasarea banilor este de cateva luni.