Piata autohtona, invadata de imitatii ale unor marci renumite din strainatate, cunoaste un nou fenomen, acela al contrafacerii marcilor romanesti mai cunoscute. ßi asta se intampla mai ales in domeniul textilelor, ne-a mai spus Maria Grapini.
Retailerii care dezvolta piata contrafacerilor nu sunt speriati de autoritati deoarece amenzile aplicate de acestea sunt foarte mici, iar controalele nu se fac cu regularitate si eficienta. Contrafacerea se practica in doua directii, pe brand si pe compozitie, ne-a explicat presedintele FEPAIUS.
In cazul falsificarii brandului, comerciantii iau produse ieftine carora le aplica etichetele unor marci renumite. In privinta compozitiei, cumparatorul poate citi pe eticheta, spre exemplu, 100% bumbac, produsul fiind din material sintetic.
Maria Grapini sustine ca in situatia contrafacerii brandului ar trebui sesizat chiar detinatorul acestuia. Ea considera ca o masura eficienta de combatere a contrafacerii ar fi infiintarea mai multor laboratoare de verificare a calitatii la punctele de trecere a frontierei.

Cumparatorul nu poate deosebi un produs contrafacut de unul original

Fara o verificare din partea unui laborator specializat, clientul obisnuit poate lua produsul contrafacut drept original. Marieta Ghiroltean, reprezentant al Cabinetului National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor (LAREX), ne-a spus ca analizele de laborator se pot face doar in cazul in care exista si produsul original. Doar asa pot fi verificate calitatea hartiei, inscrisurile si compozitia produsului.
Exista situatii cand produsele sunt fabricate in tari diferite si nu sunt identice. In ciuda acestui fapt, ele sunt produse originale, deoarece sunt fabricate sub licenta, desi in zone diferite.
Potrivit reprezentantului LAREX, laboratorul a avut solicitari pentru analize a unor produse cum sunt tigari, cafea, aparate de ras, precum si pantofi sau camasi.
Cumparatorii ar trebui totusi sa tina cont de un sfat pentru a evita pe cat posibil produsele contrafacute, si anume sa cumpere numai de la magazinele serioase si sa evite tarabele, sustine Dan Stoichitoiu, reprezentantul Societatii Romane pentru Asigurarea Calitatii.
Tot el ne mai spune insa ca si in aceste cazuri exista riscul, mai rar, ca produsele sa fie falsuri.