Jurnalul National informeaza: Cum va arata reteaua de metrou a Capitalei in 2020. Dupa 45 de ani "burgejii" din Drumul Taberei capata metrou.
Bucurestenii se vor putea bucura in anul 2020 de o retea de metrou mult mai completa, urmand a fi construite alte trei magistrale, insumand peste 69 de statii noi. "Pentru toate cele trei linii noi care vor fi construite si date in folosinta, treptat, pana in 2020, ne sunt necesare aproximativ 6,5 miliarde de euro, bani care provin din credite de la Banca Europeana de Investitii (BEI), Banca Japoniei, Guvernul Romaniei si sa vedem cine va castiga licitatia pentru parteneriatul public-privat, formula in care vrem sa construim Linia 7 de metrou Bragadiru -Rahova - Piata Unirii - Obor - Colentina - Voluntari", ne-a declarat Gheorghe Udriste.

Construita in trei pasi, Linia 5 ar putea fi gata in 2018

Printre fericitii care vor avea la dispozitie una dintre cele mai folosite mijloace de transport in comun se afla si locuitorii cartierului Drumul Taberei, zona defavorizata in 1975 de fostul dictator Nicolae Ceausescu, pe motiv ca acest cartier fusese "trasat" si ridicat de Gheorghiu Dej. Desi in anul 1975 proiectul prevedea construirea unei linii de metrou lucrarea a intrat in proiectare in 1989, urmand sa fie terminata in 1992. Dar vremurile s-au schimbat. "In aceasta primavara vor incepe lucrarile la linia de metrou denumita L 5 Drumul Taberei, de la Raul Doamnei pana in Pantelimon. Intr-o prima faza se vor efectua lucrari la structura statiilor si a tunelelor de metrou pe tronsonul Drumul Taberei - Eroilor. Finantarea este asigurata aici dintr-un credit BEI. Estimam ca acest tronson va fi dat in folosinta cu calatori in 2014-2015. Iar constructia celor trei linii noi ar putea fi terminata in anul 2020 daca finantarea este ritmica, locuitorii rabdatori si constructorii seriosi", ne-a declarat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udriste. "In finantarea pentru primul tronson avem prevazuta si achizitionarea de 37 de trenuri noi. 16 vor fi cumparate foarte curand pentru inlocuirea trenurilor vechi care circula pe liniile aflate in exploatare, iar 21 vor fi achizitionate atunci cand punem in functiune Linia 5. In etapa a doua, vom organiza licitatie pentru executarea lucrarilor la tunele si statii pe tronsonul Eroilor - Piata Iancului si speram sa incepem lucrarile in 2012. Anul viitor vom organiza licitatia pentru ultimul tronson al liniei, Iancului - Pantelimon. Estimam ca in 2017-2018, daca nu exista intarzieri ori sincope in finantare, Linia 5 de metrou Drumul Taberei ar putea fi gata integral", ne-a declarat directorul general al Metrorex. Avand in vedere faptul ca linia strabate orasul in puncte fierbinti ale Capitalei, ar fi bine sa mai consideram pentru orice eventualitate o marja de doi ani la termenul de finalizare. Cu alte cuvinte, in 2020, dupa 45 de ani de asteptare, Drumul Taberei va fi brazdat de metrou.

L 5, noua linie de metrou din Drumul Taberei, are potrivit proiectului actual 23 de statii.. Acestea sunt Raul Doamnei - Brancusi - Valea Ialomitei -Romancierilor - Parc Drumul Taberei - Drumul Taberei - Favorit - Orizont -Academia Militara - Hasdeu - Cismigiu - Universitate - CA Rosetti - Armeneasca - Mosilor - Piata Iancului - Vatra Luminoasa - Stadionul National - Delfinului - Morarilor - Spitalul Fundeni - Granitul - Pantelimon. "Statiile nu sunt insa fixate in mod definitiv, schema poate suporta modificari", ne-a precizat sursa citata.

Check-in la Gara de Nord

Aeroporturile Henri Coanda si Baneasa vor fi legate de garile Baneasa, Basarab, Gara de Nord - unde s-ar putea face si "check-in" pentru cei care pleaca cu avionul de pe cele doua aeroporturi, dupa cum ne-a precizat directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udriste. Aceasta va fi Linia 6 - care face legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu aeroporturile. Lucrarile sunt programate sa inceapa la jumatatea anului 2012 si se estimeaza ca in sase-sapte ani sa fie terminate, adica in 2019 cel mai tarziu ar putea fi puse in functiune cu calatori.
Aici, finantarea majora este dintr-un "credit foarte ieftin" obtinut de la Banca Japoniei, restul fiind suportat de la bugetul de stat. Creditul de la Banca Japoniei, in valoare de 320 de milioane de euro (41 de miliarde de yeni), este rambursabil in 25 de ani, cu o perioada de gratie de sapte ani si o dobanda de doar 1,5% pe an. "Initial, proiectul pentru obtinerea creditului l-am facut in 2006, pe vremea cand eram la Primaria Capitalei, la Directia Infrastructura si Servicii Publice. Ulterior, Primaria Capitalei si-a declinat capabilitatea si l-am preluat la Ministerul Transporturilor. Actele finale de imprumut le-a semnat din partea statului roman presedintele Traian Basescu in 2010, la Tokyo", ne-a precizat directorul general al Metrorex. Acesta a subliniat ca exista spatii la Gara de Nord unde s-ar putea infiinta puncte de "check-in", pentru usurarea pasagerilor care calatoresc mai departe cu avionul. Bagajele lor pot fi puse in vagoane speciale atasate la trenurile de metrou. "In viitor, intentionam sa legam si a patra gara la aceasta linie: Gara Progresul. Legatura se poate face prin prelungirea actualei Linii 4 de la Gara de Nord - Piata Eroii Revolutiei - Gara Progresul, dar inca nu e stabilit cu exactitate traseul, poate suporta modificari. Abia lansam studiul de fezabilitate pentru continuarea acestei linii", ne-a precizat Gheorghe Udriste.

"Park and ride" la Lacul Straulesti

"Metrorex intentioneaza sa construiasca la Lacul Straulesti primul terminal intermodal pentru transportul interjudetean. Vom construi primul 'park and ride', parcheaza si calatoreste mai departe. In contul taxei de calatorie va fi inclusa si parcarea sau, invers spunand, in costul parcarii este inclusa si calatoria spre interiorul Capitalei. Acum este in functiune tronsonul 1 Mai - Pajura - Parc Bazilescu Saptamana aceasta, joi, in Consiliul interministerial vom obtine aprobarea pentru inca doua statii: Laminorului si Lac Straulesti. In maximum trei ani, deci in 2014, le dam in folosinta", ne-a spus seful Metrorex.