*Cererea de produse ecologice este in crestere
Comisia Europeana (CE) a lansat o ampla campanie de promovare a alimentelor si agriculturii ecologice in vederea cresterii nivelului de constientizare si de recunoastere de catre consumatori, in special de copii si de tineri, a importantei alimentatiei in asigurarea propriei sanatati. Noua campanie a fost lansata sub sloganul "Agricultura ecologica. Buna pentru natura, buna pentru tine".
Cererea consumatorilor de produse ecologice este in crestere, ceea ce ofera noi oportunitati de afaceri pentru toate sectoarele din lantul de aprovizionare cu alimente. Prin lansarea acestei campanii se face apel la toate grupurile de interes din domeniul agriculturii ecologice sa promoveze ideea ecologica cu ajutorul noii campanii In ultimii ani, numarul operatorilor ecologici a crescut semnificativ - un grup care include fermieri, producatori, procesatori si importatori. In 2005, in EU-25 se aflau un total de 182.305 astfel de operatori, ceea ce corespunde unei cresteri de 13,4% fata de 2004. In ultimii ani, piata europeana ecologica de desfacere a cunoscut o crestere masiva, intre 5 si 30% in majoritatea tarilor, inclusiv in noile state-membre. Cererea crescanda a consumatorilor intareste piata ecologica si ofera noi oportunitati fermierilor si procesatorilor. De asemenea, Comisia Europeana a anuntat competitia pentru crearea unei alte embleme agriculturii ecologice. CE a prezentat si noua pagina multilingva de internet pentru o agricultura ecologica www.organic-farming.europa.eu, care contine o "trusa electronica de unelte" prin care se ofera gratuit materiale de marketing in 22 de limbi, profesionistilor din intregul sector alimentar si agricol pentru a promova productia si agricultura ecologica. Campania pentru o Agricultura Ecologica a fost dezvoltata prin abordarea de tip "umbrela" care serveste intereselor operatorilor nationali din UE si ii sustine in promovarea activa a acestui tip de activitati.
*Expertii includ reprezentanti ai ministerelor agriculturii, precum si asociatiile agricole
CE a initiat campania in cooperare cu grupul de Experti in Promovarea Agriculturii Ecologice. Expertii nationali includ reprezentantii ministerelor nationale ale agriculturi, precum si asociatiile nationale si internationale care lucreaza cu agricultura si productia ecologica. Campania a fost lansata potrivit Planului European de Actiune pentru Alimentatie si Agricultura Ecologica. Acest plan de actiune promoveaza 21 de initiative pentru dezvoltarea pietei de alimente ecologice si pentru imbunatatirea standardelor prin cresterea eficientei, transparentei si, implicit, a increderii consumatorilor. In aceeasi sfera de preocupari consemnam ca piata mondiala de produse ecologice a fost estimata la 40 de miliarde de dolari, in 2006, aceasta inregistrand un ritm de crestere de 10% pe an, iar valoarea pietei europene de produse ecologice era in 2006 de 17 miliarde de dolari. Numai piata UE a avut in 2007 o valoare de 5,2 miliarde de euro, in crestere cu 15% fata de 2006. Pentru 2008, estimarile pentru piata UE a produselor ecologice arata un ritm de crestere de 10%, Germania fiind cea mai mare piata de desfacere a produselor ecologice cu vanzari de 2,8 miliarde de euro. Studiile de specialitate au aratat ca in urmatorii 5 ani piata UE va inregistra cresteri intre 2-10% pe an. Suprafata totala de teren cultivata in sistem ecologic, la nivel mondial, se ridica la 31,4 milioane de hectare, din care Australia si Oceania detin 12,2 milioane de hectare, America Latina - 6,4 milioane de hectare, iar Europa - 6,5 milioane de hectare. Africa si America Latina cultiva anual 1,2 milioane de hectare, respectiv 1,2 milioane de hectare. In Romania, in prezent, terenurile cultivate in regim ecologic reprezinta mai putin de unu la suta (0,94%) din suprafata agricola, de 14,82 milioane de hectare, in timp ce, la nivelul Uniunii Europene, este de 6,5 milioane ha, adica sub 4% dintre cele 162,3 milioane de hectare cultivate.