In ultimul timp, hypermarketurile au inceput sa dea navala in Romania. Pe langa brandurile deja existente (Cora, Carrefour, Billa, Metro) care si-au multiplicat punctele de desfacere, vor aparea si altele noi (Tesco, Wal-Mart, Penny Market etc.). ßi totusi, in aceste conditii, unii dintre proprietarii magazinelor de cartier, asa-zisele buticuri, raman in continuare optimisti. Ei cred ca, dupa aparitia in zona a unui hypermarket, in 3-4 luni se cerne cine va ramane pe piata si cine nu. Oricum, vanzarile le scad la toti cu 20-40%.

Daca in 2003 valoarea produselor vandute in hypermarketuri ajungea la o cifra de 3,5 miliarde de euro, in 2005 aceasta cifra s-a ridicat la 6 miliarde de euro. Cel mai important factor ce a determinat aceasta crestere este dublarea numarului locatiilor care adapostesc marea varietate de produse de larg consum. Nu trebuie sa se inteleaga ca si puterea de cumparare a romanilor s-a dublat. Cele 6 miliarde de euro sunt legate in primul rand de faptul ca aceste branduri de hypermarketuri au aparut si in acele orase din tara unde nu fiintau pana in acest an.

Buticurile a€“ magazine de criza

In jurul lor, pe o raza de cateva sute de metri, aceste magazine-gigant inghit cea mai mare parte a buticurilor, acele magazinase de cartier. Gradul lor de supravietuire este direct proportional cu distanta fata de supermarket. Cu cat buticul este amplasat mai departe de acest gigant, cu atat sansele lui de supravietuire sunt mai mari. In randul proprietarilor de magazine de cartier opiniile sunt impartite. Unii considera ca aceasta inevitabila scadere a numarului clientilor va fi trecatoare, accentuarea ei facandu-se resimtita cu precadere in primele luni de aparitie ale unui nou hypermarket. Altii asteapta sa vada ce le va rezerva viitorul.
Un singur lucru este cert a€“ proportia mai mica a clientelei. Valorificand in procente, scaderea numarului clientilor se incadreaza intre 20%-40%, determinata fiind la randul ei tot de amplasarea magazinului. Supravietuirea buticurilor ar trebui sa-i intereseze si pe consumatori din punctul de vedere al posibilei concurente ce-o pot face hypermarketurilor.

Marketingul buticarilor

Concurenta impinge de fiecare data la gasirea celei mai bune strategii de marketing. O data cu aparitia hipermagazinelor, acest lucru a inceput sa-i preocupe tot mai mult in ultimul timp chiar si pe proprietarii de buticuri. Cea mai des intalnita strategie consta in micsorarea preturilor care se face prin scaderea adaosului comercial. De la 30% acesta poate ajunge la 15-20% si chiar la 10%, numai sa se vanda marfa. O alta strategie este transformarea lor in magazine cu program nonstop. Unele dintre ele recurg la o stratagema bazata pe increderea in propriii clienti, adica vanzarea pe datorie. Magazinele care apeleaza la aceasta solutie sunt cele care au un capital mai mare, separat de banii care trebuie rulati tot timpul. De asemenea, buticarii se mai bazeaza si pe faptul ca, in cazuri neprevazute ori de stricta necesitate, chioscul de la parterul blocului va fi tot timpul la indemana clientilor sai. Concluzionand, putem spune ca magazinele care vor iesi victorioase din aceasta lupta de supravietuire vor fi un fel de a€žmedici de gardaa€œ, care vor asigura supravietuirea intre week-enduri.