Managementul catastrofal al unor companii de stat de importanta strategica nationala a provocat situatii de domeniul incredibilului. Directia Generala a Finantelor Publice Constanta s-a vazut nevoita sa puna sub sechestru si sa scoata la vanzare zeci de cladiri si terenuri, autovehicole de uz personal sau industriale, pentru ca o societate de stat nu a fost capabila sa-si plateasca datoriile. Pare greu de crezut, dar CNE Cernavoda si-a pierdut pana si sediul, de pe strada Valea Cismelei nr.1, scos la vanzare pentru o suma care depaseste cu putin 1,65 miliarde lei. Pe lista bunurilor CNE, sechestrate si puse la vanzare de ANAF, se mai afla doua camine de nefamilisti cu terenurile aferente, evaluate fiecare la sume de pana la 1,5 miliarde lei. Compania Nationala CF CFR SA - Sucursala Regionala Constanta se afla si ea in situatia umilitoare de a pierde bunuri precum hotelul Decebal, din Eforie Nord, cu toate anexele aferente, evaluat la putin peste 10 miliarde lei. Vasilica Mihai, directorul executiv al DGFP Constanta, a explicat pentru "Replica" situatia, oarecum paradoxala, prin care o companie de stat nu-si poate achita datoriile catre stat: "Este vina unui management defectuos". De multe ori, situatia pare fara iesire: o societate de stat nu-si achita obligatiile bugetare, din incompetenta sau dezinteres (directori comunisti ghidati probabil dupa sloganul "daca e de stat, merge"), iar ANAF incearca sa-si recupereze cumva banii. Asa se ajunge in situatia in care sute de bunuri, de la cladiri si terenuri, pana la masini, unelte, calculatoare si piese de mobilier sunt scoase la licitatie, dar nu se gasesc clienti, chiar si dupa mai multe termene. Asta nu inseamna ca vanzarea bunurilor confiscate in contul datoriilor nu este profitabila pentru ANAF. Este lesne de inteles ca doua cladiri din Cernavoda, cu terenurile aferente, apartinand CNE, isi vor gasi un client care sa le achizitioneze la pret de chilipir. Iar cazul CFR, care a pierdut hotelul Decebal din Eforie, e si mai elocvent, dat fiind faptul ca vorbim despre un obiectiv turistic foarte atragator. Managementul de la CNE Cernavoda e atat de prost, incat a fost nevoie sa se scoata la vanzare inclusiv obiecte de genul "masina bulbuit sarma", "foarfece otel", dar si masini de gaurit, de tuns iarba, aspiratoare, transformatoare sau polizoare. Pe lista DGFP Constanta sunt sute astfel de obiecte, pe langa autocamioane, autobuze calculatoare si televizoare, in valoare totala de cateva zeci de miliarde de lei.

Din cauza CFR, DGFP Constanta a scos la vanzare si sediul Politiei Transporturi

Practic, tot ce se afla in sediul CNE si in imprejurimi la momentul evaluarii a fost scos la vanzare, din cauza dezinteresului si neprofesionalismului celor care trebuiau sa aiba grija de finantele companiei. Iar asta se intampla in conditiile in care statul roman pompeaza miliarde de euro intr-o centrala nucleara care merge din rateuri in rateuri si in care zeci de firmulete obscure inghit sume colosale de bani fara a misca un deget, acumuland pe deasupra si datorii imense la bugetul de stat. Tocmai de accea nu este nici o coincidenta in faptul ca pe lista neagra a finantelor publice constantene se afla si SC Nuclearmontaj Prest, care activeaza pe platforma centralei nucleare. Firma lui Ovidiu Tender, despre care se spune ca se afla practic in faliment (muncitorii au facut greva dupa ce nu si-au mai primit de trei luni salariile), inregistreaza datorii de cateva zeci de miliarde lei, pe care DGFP incearca sa le recupereze prin scoaterea la vanzare a mai multor bunuri, de genul strungurilor, aparatelor de sudura sau cilindrilor hidraulici. Cu toate ca nu ocupa pagini intregi de inventar, CFR sta chiar mai prost decat CNE Cernavoda. Daca la CNE au mai ramas macar reactoarele si uraniul, CFR Constanta pierde bunuri de cateva milioane bune de euro. DGFP a scos la vanzare nu mai putin de noua cladiri ale CFR, pe langa hotelul Decebal, cei interesati mai putand alege dintre o cabana de lemn din Eforie Nord, cladirile coletariei din garile Basarabi si Cernavoda, plus alte cinci cladiri din Constanta, situate pe strazile C.A. Rosetti nr.7, Aleea Albastrelelor nr.10 si Mangaliei nr.11. Dar cel mai rusinos pentru CFR Constanta este faptul ca DGFP a scos la vanzare prin licitatie, cu un pret de pornire de 8,25 miliarde lei, cladirea de pe Mihai Eminescu nr. 33, unde se afla sediul Politiei Transporturi Constanta.