Computere "ultimul racnet", scaun ergonomic si ecran circular... Bolizii viitorului sunt un birou-laborator pe patru roti, care primesc si trimit imagini din orice colt al planetei, gratie unei conexiuni prin satelit.
Este foarte posibil ca iubitorii de motoare sa nu isi permita imediat sa cumpere un astfel de bolid, insa peste cinci-zece ani, cu siguranta in vitrinele dealerilor auto vom avea de-a face cu autoturisme care vor avea foarte putin in comun cu masinile de azi. Cei mai dezavantajati vor fi cu siguranta proprietarii de service si de firme de asigurari, pentru ca noul tip de autoturisme se vor parca singure, vor evita pietonii, chiar daca soferul este un pic distrat, vor mentine distanta de siguranta fata de celelalte vehicule si se vor opri in cazul in care conducatorul auto nu se simte bine sau a adormit. Noii bolizi vor fi dotati cu "cutie neagra" si radare, la fel ca un avion, in timp ce computerul de la bord va fi mereu conectat la internet. Este vorba de un conglomerat de tehnologii deja existente si care vor fi instalate in serie, totul pentru a le face viata mai usoara celor care isi petrec un sfert din zi asezati la volan. Un sondaj recent a demonstrat ca timpul petrecut in masina este in continua crestere: in medie, doua ore si zece minute pe zi.
Masina viitorului - birou mobil si salon pe patru roti
Pentru a se adapta la noile cerinte ale pietei, marile companii de autoturisme se intrec in fel si fel de tehnologii pentru a-si atrage clientii. Referindu-se la rezultatele studiului mai sus mentionat, Shiro Nakamura, vicepresedinte al companiei japoneze Nissan, spune: "Tocmai din acest motiv, schimbarile nu sunt doar tehnologice, ci si conceptuale. Autoturismul se transforma dintr-un simplu mijloc de transport intr-un birou mobil si intr-un salon ambulant". In habitaclu vom gasi tot felul de instrumente, pe care acum suntem obisnuiti sa le gasim doar la birou sau in casa. Bolizii viitorului vor fi dotati in mod obligatoriu cu hard disk, monitor si televizor cu cristale lichide, bluetooth, wi-fi, dvd, consola si internet. Si asta nu e tot. Autoturismele superdotate nu trebuie nici macar sa se afle in proprietatea noastra. La Massachusetts Institute of Technology (MIT) din Boston, inginerii si proiectantii studiaza un vehicul care, din punct de vedere al utilizarii, aduce foarte mult cu un carucior de cumparaturi. In acest fel, vom putea gasi zeci de astfel de autoturisme, prinse una de alta in punctele importante, precum iesirile de la metrou, gari sau aeroporturi. Principiul de folosire este simplu: utilizatorii iau primul vehicul, il folosesc, dupa care il lasa tot intr-un punct prestabilit. In plus, in laboratoarele din Boston, specialistii studiaza un nou tip de vopsele, capabile sa prezinte la exterior imagini si mesaje. In acest fel, autoturismul poate transmite intentiile soferului, de exemplu "ma pregatesc sa parchez". Vehiculele viitorului nu vor mai fi prevazute cu centuri de siguranta. Cele care vor asigura securitatea soferilor la volan vor fi scaunele care, daca este necesar, vor acoperi in intregime persoanele, protejandu-le impotriva unor eventuale coliziuni. Pana in primavara viitoare, toate aceste proiecte ale MIT vor fi transformate intr-un prim model de General Motors, care isi va testa bolidul la Hong Kong.
Masini dotate cu inteligenta
Universitatea Stanford, California, a dotat un Volkswagen Touareg (autovehicul deja in circulatie) cu inteligenta artificiala care ii permite sa se miste singur, fara ajutor uman.
Acest prototip s-a impus recent la Darpa Grand Challenge, un fel de raliu care se desfasoara pe o distanta de 215 km, printre gropile, canalele sau bolovanii din desertul californian Mojave, situat in apropiere de Las Vegas. Fara iesiri in decor, evitand obstacolele si descoperind rute alternative, "inteligentul" Volkswagen s-a impus categoric in cursa organizata de Ministerul American al Apararii (DARPA, Defense Advanced Research Projects Agency). Japonezii de la Nissan nu s-au lasat nici ei mai prejos si, in urma cu cateva zile, au lansat asa-numitul sistem DCAS (Distance Control Assist System), un dispozitiv electronic care permite soferilor sa controleze distanta intre vehicul si autoturismul din fata sa, mecanism extrem de util in conditiile de trafic intens, cand este necesar deseori sa apesi pe frana.
Cu ajutorul unui senzor de radar, instalat in partea anterioara, DCAS este capil sa determine distanta de siguranta si viteza relativa a celor doua vehicule care ruleaza unul in fata celuilalt. In acelasi timp, Microsoft a proiectat un sistem capabil sa interactioneze cu sistemul de navigare prin satelit, cu motorul si chiar cu asigurarea. Pe viitor, va fi aceasta cutie neagra cea care va confirma cate zile a fost utilizata efectiv si, pe baza acestor date, se va plati polita de asigurare. In plus, dispozitivul va furniza companiei de asigurari date precum viteza si pozitia exacta in momentul accidentului, insa va permite parintilor sa afle exact pe unde le umbla odrasla si cam cu ce viteza.