Presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Mircea Ursache, a surprins pe toata lumea declarand la prima conferinta de presa dupa instalare ca privatizarea Avioane SA Craiova cu un singur ofertant ar putea supara UE. „Din punctul meu de vedere, fara a deranja pe nimeni, spun ca este bine in prezent si nici UE nu va agrea o privatizare cu un singur ofertant“, a spus seful AVAS. Dupa cum stim, pe 31 ianuarie 2009 AVAS a primit o singura oferta de privatizare, din partea italienilor de la Alenia Aeronautica. Italienii sunt parte a gigantului Finmeccanica si participa intr-un consortiu international la proiectul avionului multirol Eurofighter Typhoon - aflat in cursa pentru inzestrarea MApN. Au mai cumparat dosarele de prezentare EPS Inc. Tinton Falls (SUA), Grampet SA Bucuresti - grupul controlat de Gruia Stoica si Aerotech - divizia nemteasca a gigantului francez Airbus. Dintre acestea, doar compania din SUA a cerut prelungirea ofertei de privatizare. Probabil pregateste o oferta. Trebuie spus ca aici este si alta miza, pe langa care fabrica de avioane de la Craiova ar fi doar un bonus. MApN va pune in acest an la bataie un buget de 4,5 miliarde de euro pentru achizitia a 48 de avioane multirol, care sa inlocuiasca flota de MiG-21 ce va fi casata in 2011.
Printre cei mai de seama ofertanti care concureaza pe acest megacontract sunt Lockheed Martin (SUA) - cu oferta de F-16, SAAB (Suedia) - cu aparatele JAS-39 Gripen si concernul Eurofighter - cu modelul Typhoon.

Sanse egale

Modelul european este cel mai avansat avion de vanatoare dintre cele prezentate, dar si cel mai scump. Americanii ne ofera F-16 la mana a doua, dar au argumentul ca aparatele lor sunt singurele testate in lupte reale. Suedezii de la SAAB au facut cea mai avatajoasa oferta avand in vedere raportul calitate/pret. Mai mult, ei ofereau un offset industrial egal cu valoarea contractului. Cel putin SAAB si Alenia Aeronautica au legat castigarea contractului cu MApN de preluarea Avioane SA Craiova - pe care promiteau s-o transforme in centru de mentenanta si poate, ulterior, de productie a acestor aeronave. În mod ciudat insa, SAAB nu a facut o oferta concreta. A propus o preluare progresiva a Avioane SA, in colaborare cu statul, fapt care ocolea legislatia actuala. Nu s-a mai auzit nimic de vreo alta oferta, cu toate ca SAAB nu a iesit oficial din cursa pentru dotarea MApN. Alenia a facut si anul trecut o oferta, calificandu-se in finala cu cehii de la Aero Vodochody, in fata carora a pierdut in mod surprinzator. Aero Vodochody si AVAS au ajuns sa renunte la privatizare, dupa mai multe runde de negocieri. AVAS a respins ca nelegale si neconforme cu legislatia UE solicitarile cehilor. De aceasta data, Alenia este singura companie ofertanta si, in mod surprinzator, AVAS invoca din nou legislatia UE. Asta, pe langa cererea de amanare din partea EPS Incorporated. Situatia de la Avioane SA este atat de disperata, ca societatea nu mai seamana cu o fabrica de aeronave, ci mai degraba cu un IMM aflat in impas. Nici macar ajutorul de zece milioane de euro pentru o comanda de doua aparate IAR-99 Soim nu vine, cu toate diligentele pe care directorul Valentin Bernovschi si liderul de sindicat Victor Peta le fac la Bucuresti. Scuza este simpla: nu avem bugetul aprobat. Si atunci luam in calcul aceasta companie, EPS Incorporated. De pe site-ul companiei, aflam ca „EPS este contractorul principal al unor contracte de miliarde de dolari cu guvernul SUA“, furnizand diverse echipamente militare. Compania a fost infiintata in 1983, de veterani ai armatei, si are in prezent peste 450 de angajati. Nu excludem asadar ca amanarea AVAS sa aiba la baza o motivatie simpla: vrea sa dea sanse egale europenilor si americanilor.