Suedezii de la SAAB, cea mai mare companie ceha de profil si câteva firme autohtone sunt interesate de preluarea Avioane Craiova. Printre oamenii de afaceri români care vor societatea se numara Stefan Vuza si fratii Emil si Marius Cristescu.
Cel putin cinci firme sunt interesate de preluarea Avioane SA Craiova, a declarat recent Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), citat de agentia de presa NewsIn. Potrivit lui Atanasiu, unul dintre potentialii investitori ar putea fi compania suedeza SAAB, cu care Avioane Craiova are deja o colaborare.
Cealalta firma este din Cehia si este o noutate în procesul de privatizare a constructorului craiovean de avioane. „Nu s-a încheiat termenul de depunere a ofertelor si nu va pot spune care dintre cei cinci va depune o oferta sau daca vor cumpara si altii caietul de sarcini. Noi ne asteptam ca la Craiova sa continue productia de avioane, ba, mai mult, Craiova sa devina un centru regional de mentenanta pentru toate tipurile de avioane care zboara în sud-estul Europei“, a precizat Atanasiu.

Cehii si suedezii, la concurenta

Victor Peta, liderul sindical de la Avioane Craiova, a precizat si care sunt cele cinci companii interesate de societate: SAAB (Suedia), Aero Vodochody (Cehia), Inav Bucuresti, Metav Bucuresti si Pro Faur Invest Bucuresti.
Cea mai cunoscuta companie în domeniu este, fara îndoiala, SAAB - producatoare de avioane de vânatoare, autoturisme si tehnologie aerospatiala.
SAAB este producatorul avionului de lupta Grippen si se afla în competitie pentru contracte cu Lockheed Martin Corp., Eurofighter GmbH, Boeing Co. si Mig Corp. SAAB a avut în 2007 un profit net de 209 milioane de euro.
SAAB a mai fost interesata de achizitionarea fabricii craiovene, însa intentia nu s-a materializat pâna acum în vreo oferta concreta.
Din câte se pare, suedezii conditionau cumpararea Avioane Craiova de un contract cu Ministerul Apararii Nationale (MApN) pentru achizitionarea de avioane Grippen. Compania Vodochody este cea mai mare firma de profil din Cehia si produce si ea mai multe tipuri de avioane, dintre care cele mai cunoscute sunt aparatele de vânatoare si antrenament L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-59 Super Albatros si L-159 Alca. Timp de câtiva ani, 35% din companie a fost detinuta de gigantul american Boeing, care însa si-a revândut actiunile catre stat dupa ce modelul de baza al Aero Vodochody, L-159 (principalul concurent pentru IAR 99 Soim), nu a avut succes la vânzari, compania acumulând datorii uriase. Modelul a fost achizitionat doar de fortele aeriene ale Cehiei. În octombrie 2006, compania a fost scoasa din nou la privatizare, fiind achizitionata de grupul ceho-slovac de investitii Penta, contra sumei de trei miliarde de coroane cehe. Grupul Penta s-a extins în ultimul timp pe piata central si est europeana, având detineri de peste 850 de milioane de euro.

Firme românesti, interesate de productia de avioane

Alt pretendent, Inav SA Bucuresti, face parte din imperiul financiar al omului de afaceri Stefan Vuza. Societatea este controlata de Vuza printr-o retea de firme, pe traseul Erre 2 International SRL Bucuresti - Iasitex SA Iasi - A 2 Impex SRL Ploiesti - Uzuc SA Ploiesti - A1 Impex SRL Cluj - Sinterom SA Cluj - Contactoare SA Buzau si Serviciile Comerciale Române (SCR) SA Bucuresti. Actionarul majoritar al Metav SA, alta firma pretendenta, este Meteor SA Bucuresti (care detine 54,26% din actiuni), controlata, la rândul ei, de trei societati cipriote (Wellkept Properties Ltd. - 54,21%, Weybridge Holdings Ltd. - 29,53% si Coleborn Trading Limited - 10%).
În sfârsit, firma Pro Faur Invest este controlata de fratii timisoreni Marius si Emil Cristescu, prin firmele Begacom SA Timisoara si Faur SA Bucuresti (la care Begacom este actionar majoritar, cu 96,6% din capitalul social). Potrivit liderului sindical Victor Peta, mai multe firme ar fi cumparat dosarul de prezentare al Avioane Craiova. „Eu stiu de 13 firme. Este un record. Din pacate, putine dintre ele au experienta în constructia de aeronave“, a afirmat Peta. Neoficial, se vorbeste ca ar mai fi interesate de preluarea societatii companiile Sabca (Belgia) si Alenia Aeronautica (Italia).
Uzina nu merge stralucit
Avioane Craiova a fost înfiintata în 1972, fiind unicul producator de aeronave de tip militar din România. AVAS a scos la vânzare 80,97% din capitalul social al societatii. În 2007, constructorul craiovean de avioane a înregistrat o pierdere de sapte milioane de lei (1,96 milioane euro), iar cifra de afaceri a scazut cu 5,5%, la 23,44 milioane de lei (6,49 milioane de euro), potrivit unui comunicat al companiei, transmis pietei Rasdaq.