Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) sau Automobile Dacia nu sunt obligate sa-i achite vreo suma inginerului Romica Sandu Ion, inventatorul eleronului Dacia, pana cand instanta nu va lua o hotarare irevocabila in privinta contestatiei formulate. Potrivit unei ordonante de urgenta aprobata in ultima sedinta a Guvernului, contestatia formulata de AVAS sau de Automobile Dacia impotriva unei executari silite in procesul cu inginerul Romica Sandu Ion va conduce la suspendarea acestei executari pana la data la care hotararea instantei privind contestatia ramane irevocabila.
Problemele juridice au aparut dupa ce inginerul Romica Sandu Ion a proiectat in 1991 portbagajul cu eleron inglobat pentru modelul Dacia Berlina 1310.
Utilizarea proiectului a permis producatorului de automobile sa renunte la eleronul din cauciuc aplicat peste capota, reducand costurile de productie.
Pentru acest echipament, inginerul a primit peste 120 de miliarde de lei vechi, dar a solicitat o expertiza de reevaluare a drepturilor banesti primite in schimbul inventiei sale, motivand ca suma a fost stabilita printr-o hotarare din 1998.
Ulterior, Tribunalul Arges a ridicat nivelul despagubirilor la 898 de miliarde de lei vechi.
Ultima suma avansata de Sandu se ridica la 1.100 de miliarde de lei vechi.