Autoritatile locale trebuie sa identifice cat mai urgent surse de finantare pentru demararea proiectelor de infrastructura si a celor sociale. Asa prevede Programul de Dezvoltare Regionala si Finantari Municipale avizat de Banca Mondiala.
Chiar daca exista proiecte de dezvoltare regionala absolut necesare, presedintii Consiliilor Judetene sunt constransi, din cauza nivelului urias al cheltuielilor, sa faca rost de bani. Nu mai este niciun secret faptul ca circa 80% din bugetul CJ este alocat cheltuielilor sociale. Raman foarte putini bani pentru investitii. Volumul acestora este urias. Sa ne gandim la reteaua de alimentare cu apa si la drumurile judetene. Solutia fondurilor structurale nu acopera necesarul investitiilor. Conform raportului Bancii Mondiale, sectorul de apa va suporta impactul finantarii necesare pentru respectarea standardelor de mediu ale UE. Cheltuielile totale de investitii sunt estimate la 9,7 miliarde de euro.
Daca Fondurile structurale si de coeziune vor reprezenta principala sursa externa de finantare pentru investitiile municipale prevazute, va fi necesara o finantare substantiala a partenerilor (cofinantare). Date fiind constrangerile fiscale cu care se confrunta administratia centrala, o mare parte a acestei finantari va trebui sa fie obtinuta la nivel subnational, se mentioneaza in raport. In acest caz, una dintre solutii ar fi majorarea taxelor locale si scumpirea utilitatilor, dar aceasta s-a dovedit o masura nepopulara, avand in vedere ca ea afecteaza populatia saraca si afacerile micilor intreprinzatori. Prin urmare autoritatile vor fi fortate sa ia masuri de protectie, deci sa subventioneze aceasta masa de oameni. Nici creditul bancar nu reprezinta un panaceu pentru autoritatile locale. Conform Legii privind Finantarea Publica Locala (LLPF), Ministerul Economiei si Finantelor trebuie sa acorde autorizatiile preventive pentru administratia locala creditata in fiecare caz individual. Astfel trebuie sa evalueze, in realitate, bonitatea administratiilor locale pentru fiecare operatiune de creditare.
Credite-punte si obligatiuni
Conform LLPF, i se mai permite unei administratii locale sa isi garanteze creditul in baza propriului venit, o garantie care sa poata fi executata prin intermediul Trezoreriei. Ambele prevederi inseamna un guvern mult prea apropiat de ceea ce ar trebui sa fie o tranzactie distincta intre o administratie locala si un creditor privat. Prin aprobarea creditelor individuale si a pozitiei de administrator al garantiilor de creditare, guvernul poate semnala pietelor, fara nicio intentie, de altfel, ca are rolul de girant de facto al tuturor creditelor municipale. Ceea ce ar putea sa dea nastere unor creditari riscante (din partea creditorilor si a unor presiuni de salvare guvernamentala din partea administratiilor locale) - se arata in Raportul Bancii Mondiale. Pentru finantarea proiectelor de infrastructura, autoritatile locale trebuie sa aplice solutii integrate. Pe langa partea de finantare propriu-zisa, un rol important il va avea atragerea de investitori de calibru, investitori care sa fie receptati de interes regional, desigur prin aplicarea de facilitati aflate la indemana autoritatilor locale. Referitor la realizarea infrastructurii de apa si canalizare, societatile regionale de apa care vor fi create ar trebui sa fie societati deschise, cu un management privat, companii care sa fie listate la bursa pentru asigurarea de surse de finantare. Toate metodele trebuie combinate. Astfel, in prima etapa ar trebui contractat un credit-punte revolving, pentru o perioada scurta sau medie de 12 pana la 36 de luni, pana la finalizarea executiei obiectivelor. Plafonul linie ar fi de 100 de milioane de lei. In a doua etapa este lansata o emisiune de obligatiuni cu perioada de maturitate de 20 de ani, prin care se atrag din piata 100 de milioane de lei, ceea ce duce la rambursarea integrala a creditului-punte. Prin urmare se poate avea un cost total mai mic decat la o linie de credit bancar uzuala; calculul dobanzii si platile se fac in conformitate cu structura stabilita si datele prestabilite; regulile sunt facute de autoritatea locala; rambursari de principal corelate cu fluxurile de incasari taxe si impozite locale; maturitati de peste 20 ani.
Structura flexibila pentru reducerea efortului financiar
Avem de-a face cu o structura flexibila, asigurand distribuirea justa si reducerea efortului financiar. De exemplu, lansarea de obligatiuni emise in serii si compunerea celor doua solutii intr-un mecanism financiar integrat cu linie de prefinantare de tip revolving cu rambursari multiple. Se obtine reducerea costurilor de finantare fata de o emisiune de obligatiuni uzuala, prin diminuarea pierderilor datorate momentelor in care banii proveniti din obligatiuni stau in cont de depozit la o dobanda mai mica si nu sunt utilizati datorita intarzierilor in executia lucrarilor.
Guvernul trebuie sa elaboreze si sa puna in practica o strategie coerenta de imbunatatire a accesului entitatilor, administratii locale si societatilor municipale laolalta, la piata creditelor in contextul unei piete unice. Potrivit raportului Bancii Mondiale aceasta strategie trebuie sa constea intr-o serie de masuri de asistenta tehnica si sprijin financiar, formulate in baza profilului de risc. In Romania majoritatea entitatilor locale, precum si a societatilor locale se afla in nivelul doi de risc, adica au capacitatea de a accesa piata finantarilor, insa se indatoreaza la marje inalte si la scadenta redusa, ceea ce este incompatibil cu finantarea investitiilor de infrastructura. Acest grup de autoritati locale ar putea beneficia de un pachet de sprijin care sa includa si asistenta tehnica, si sprijin financiar. In acceptiunea Bancii Mondiale, pachetul de asistenta tehnica ar urmari consolidarea gestionarii fiscale si financiare, precum si calitatea administrarii entitatilor locale din grup, obiectivul fiind sa le permita sa ajunga sa acceseze piata prin intermediul creditului lor propriu.