Potrivit HG nr. 1.094/2006, angajatorii sunt obligati ca de la 1 ianuarie 2007 sa tina evidenta salariatilor printr-un registru electronic. Cei care nu vor respecta aceasta lege risca amenzi usturatoare.
Potrivit HG nr. 161/2006, angajatorii erau obligati sa intocmeasca registre electronice de evidenta a salariatilor incepand de la 1 septembrie 2006. Totusi, ulterior, guvernul a hotarat amanarea termenului (prin HG nr. 1.094/2006) cu patru luni.
Unul dintre scopurile introducerii registrelor electronice este reducerea formalitatilor administrative de evidenta a angajatilor si implicit crearea unei baze de date la nivelul Inspectiei Muncii, care va cuprinde toate contractele individuale de munca. "Introducerea registrelor electronice are drept scop cresterea rapiditatii probarii informatiilor despre angajati. Sistemul este asemanator cu cel din tarile europene", a declarat Silviu Cotiga, inspectorul-sef al Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Dolj.
Softul pentru registrul electronic va fi disponibil gratis
Potrivit www.banknews.ro, care citeaza NewsIn, aplicatia cu care angajatorii va trebui sa faca registrul electronic de evidenta a salariatilor va putea fi descarcata gratis de pe pagina de internet a Inspectiei Muncii. Potrivit aceluiasi site, angajatorii pot folosi si alte programe pentru a tine evidenta salariatilor. In acest caz, Inspectia Muncii va pune la dispozitie angajatorilor structura si formatul de fisier aferente registrului.
Lipsa registrului atrage amenzi intre 2.000 si 5.000 RON
In conformitate cu HG nr. 161/2006, registrul se completeaza in forma electronica, in ordinea angajarii, si cuprinde o serie de date precum: elemente de identificare a salariatilor, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR), tipul contractului individual de munca, data si temeiul incetarii contractului individual de munca. Potrivit legislatiei in vigoare, angajatorii doljeni au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la ITM Dolj in termen de 20 de zile de la data angajarii primului salariat. Angajatorii care la 1 ianuarie au incadrat personal cu contract individual de munca sunt obligati sa transmita registrul in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a HG (adica 1 ianuarie 2007).
Angajatorii care nu infiinteaza registrul electronic si/sau nu-l transmit la ITM in termenele prevazute risca amenzi constraventionale cuprinse intre 2.000 si 5.000 RON. Aceleasi amenzi se aplica si pentru necompletarea registrului in conformitate cu HG nr. 161/2006.
Din 2009, dispar carnetele de munca
Totusi, vechimea in munca a salariatilor va fi probata in continuare cu carnetul de munca pana la data de 31 decembrie 2008. Prin urmare, persoanele care se angajeaza in 2007 si 2008 vor beneficia de carnet de munca. "Potrivit Codului Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 296, ultima zi in care se probeaza vechimea in munca prin carnete de munca este 31 decembrie 2008", a spus Silviu Cotiga. Potrivit acestuia, pana la 30 iunie 2009, atat ITM-urile, cat si angajatorii care pastreaza si completeaza carnetele de munca le vor elibera titularilor in mod esalonat, pe baza de proces-verbal individual de predare-primire. Astfel, dupa 30 iunie 2009, carnetul de munca va deveni o piesa de muzeu.