Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, cu ocazia Zilei Nationale fara Tutun (16 noiembrie), o campanie anti-tutun la nivel national, alaturi de actiuni de consiliere a consumatorilor si a agentilor economici cu privire la efectele letale ale consumului de tutun.
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a declarat ca, anul acesta, ANPC a efectuat o serie de actiuni de control pentru verificarea modului in care agentii economici care comercializeaza produse din tutun respecta prevederile legale, in special Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea efectelor consumului produselor din tutun. Principalele abateri constatate si sanctionate au fost: neafisarea la loc vizibil a interzicerii vanzarii produselor din tutun tinerilor sub 18 ani; neafisarea cuantumului amenzii aplicate pentru nerespectarea obligativitatii de a afisa interzicerea vanzarii produselor din tutun tinerilor sub 18 ani (in speta: 10.000.000-50.000.000 de lei); vanzarea tigaretelor la bucata; comercializarea si expunerea spre vanzare a tigaretelor in incinta unitatilor de invatamant preuniversitar, in locurile de cazare pentru elevi, in curtile acestor imobile, precum si pe trotuarele sau pe aleile de acces in aceste unitati.
Pentru abaterile constatate au fost aplicate 725 de amenzi contraventionale insumand 1.134.900 de lei noi ( 11,3 miliarde de lei vechi), luandu-se concomitent urmatoarele masuri: oprirea activitatii de vanzare a produselor din tutun pentru 13 unitati economice care comercializau tigarete in locuri interzise de actele normative in vigoare si retragerea de la comercializare a unor sortimente de tigarete, in valoare de cca 19.000 de lei lei noi (care erau comercializate la bucata sau in unitati comerciale amplasate in incinta unitatilor de invatamant preuniversitar, in curtile acestor imobile, precum si pe trotuarele sau pe aleile de acces in aceste unitati); oprirea temporara a activitatii tuturor agentilor economici controlati care nu aveau afisata interzicerea vanzarii produselor din tutun tinerilor sub 18 ani si cuantumul amenzii pentru aceasta abatere. Legea 148/2000 privind publicitatea interzice publicitatea explicita pentru produsele din tutun si difuzata: in cadrul programelor de radiodifuziune si televiziune; pe prima si pe ultima coperta - pagina - din materialele tiparite in presa scrisa; pe biletele de calatorie pentru transport public; in incinta unitatilor de invatamant si a unitatilor de asistenta medicala sau la o distanta mai mica de 200 de metri de intrarea acestora, masurata pe drum public; in publicatii destinate in principal minorilor; in salile de spectacole inainte, in timpul si dupa spectacolele destinate minorilor.
Incepand cu
1 ianuarie 2007, se intensifica activitatea de protejare a consumatorilor
Incepand cu 1 ianuarie 2007, ANPC isi va intensifica activitatea de protejare a consumatorilor impotriva efectelor consumului produselor din tutun, avand in vedere faptul ca, odata cu aderarea Romaniei la UE, intra in vigoare o serie de prevederi ale Directivei Europene nr. 2001/37/CEE, transpuse in Legea nr. 349/2002 referitoare la obligativitatea inscrip- tionarii tuturor pachetelor care contin produse din tutun cu noile avertismente de sanatate (avertismentul general si avertismentul aditional); obligativitatea inscrierii pe fiecare pachet de tigarete a continutului de gudron, nicotina si monoxid de carbon dintr-o tigareta, care trebuie sa fie mai mic decat cel maxim admis (10 mg/tigareta pentru gudron; 1 mg/tigareta pentru nicotina; 10 mg/tigareta pentru monoxid de carbon); interzicerea vanzarii tigaretelor la bucata si punerea pe piata a pachetelor de tigarete care contin mai putin de 20 de bucati. Tot de la 1 ianuarie 2007 intra in vigoare Legea nr. 457/2004 privind publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun (transpunere a Directivei nr. 2003/33/CE), care abroga art. 10 lit. b) din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea si care interzice orice forma de publicitate pentru produsele din tutun, cu exceptia celei din publicatiile destinate exclusiv profesionistilor din domeniul industriei tutunului. Se interzice, totodata, distribuirea gratuita a produselor din tutun, avand ca scop ori ca efect promovarea produselor din tutun.