Comisarii Garzii Financiare Bihor au inceput ample verificari la benzinariile bihorene, potrivit unei tematici trasate de conducerea GF Centrala. Cele mai multe probleme au fost descoperite, in ultima saptamana, la benzinariile private care nu apartin marilor companii de profil si care se zbat sa ramana pe piata. Dupa aderarea tarii noastre la UE, foarte multi benzinari privati au trecut cu ajutorul francizei la marile societati, constienti fiind ca altfel nu mai pot rezista.
Calin Gal, comisarul-sef al GF Bihor, ne-a declarat ca, din datele pe care le detine, cei care au acceptat franciza reprezinta 70% din totalul benzinarilor care activeaza pe piata bihoreana, restul de 30% cautand tot felul de metode pentru a supravietui.
"Este greu sa concurezi cu marile companii de profil care au in dotare tot ceea ce este necesar intr-o astfel de activitate, de la productie, transport si pana la comercializare, totul este un circuit inchis. Or, micii benzinari nu au aceste facilitati, ei fiind nevoiti sa incheie contracte cu Arpechim Pitesti sau cu Petrobrazi Ploiesti si sa-si transporte singuri marfa. In aceste conditii este greu sa mentii pretul pietei daca faci cheltuieli destul de mari cu transportul si cu altele. Asa ca micii benzinari cauta sa nu inregistreze in casele de marcat electronice fiscale toata cantitatea comercializata sau recurg la tot felul de barbotari de produse petroliere cu ajutorul carora sa poata obtine ceva asemanator cu benzina sau motorina. Rezultatul acestor actiuni, carburantul care iese astfel pe piata (din barbotarea produselor petroliere), le poate aduce benzinarilor venituri destul de mari. De aceea intervenim noi, ca sa stopam acest fel de ilegalitati. Numai zile trecute am gasit plus de casa la doua benzinarii din Oradea, la una 4.100 de lei, iar la alta 2.100 de lei, bani pe care nu au putut sa-i justifice. De remarcat ca plusurile in case au fost depistate la ora amiezii, ceea ce spune multe despre modul in care banii au fost obtinuti. Benzinarii trebuie sa stie ca vom face astfel de verificari inopinate in mod permanent", a precizat seful GF Bihor.
Modernizarea
statiilor,
peste puterea micilor intreprinzatori
Inca o problema a micilor benzinari este legata de obligativitatea de a-si adapta statiile la standardele de calitate impuse de marile retele. Daca nu realizeaza acest lucru cat mai repede, se vor vedea nevoiti ori sa vanda afacerea, ori sa adopte si ei sistemul in franciza. Reducerea marjelor de profit si investitiile necesare adaptarii la standardele moderne de calitate sunt doua dintre motivele pentru care cei 30% dintre micii benzinari ar putea alege sa-si vanda afacerea catre marii jucatori din piata. Eventualii cumparatori ar putea fi grupuri mari precum Petrom, Lukoil sau Rompetrol. Daca Petrom si Rompetrol confirma intentiile ca parte a strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung, Lukoil a comunicat ca nu pare interesata in contextul in care si-a facut plinul de benzinarii pe zona Romaniei.
Din cauza politicii de expansiune agresiva a marilor retele, micilor benzinari le-au scazut semnificativ profiturile. Pentru ca au sub control si activitatea de productie, si pe aceea de vanzare, marii benzinari isi permit sa practice preturi mai mici la carburanti. Neavand activitate de productie, benzinarii particulari sunt obligati sa cumpere tot de la companiile mari, dar, la vanzare, sunt limitati de preturile practicate de concurenta. In acest fel, marja de profit se reduce, iar afacerea devine neprofitabila. Unii dintre micii benzinari au datorii la banci, iar marja redusa de profit nu le mai permite sa acopere aceste datorii.