Circa 60% din agentiile de turism verificate de inspectorii de la Protectia Consumatorului (ANPC), la inceputul lunii aprilie, au incalcat legislatia care le reglementeaza activitatea, ceea ce a dus la aplicarea unor amenzi de sute de milioane de lei noi si la oprirea activitatii unora dintre ele. Pe langa aspecte legate de existenta licentelor, acestea s-au facut vinovate de faptul ca au "uitat" unele drepturi ale clientilor, in special de informare "in partile esentiale".
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a comunicat ca turistii ar trebui sa stie ca preturile stabilite in contract cu agentiile de turism nu pot fi majorate, in niciun caz, in cursul celor 20 de zile calendaristice care preceda data plecarii. In cazul in care preturile stabilite in contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorarii, turistul poate rezilia contractul fara nicio obligatie fata de agentia de turism, aceasta din urma avand obligatia sa ramburseze imediat turistului toate sumele aferente calatoriei platite de acesta, inclusiv comisionul. In plus, in cazul in care turistul nu poate sa participe la calatoria turistica, acesta poate sa cesioneze contractul unei terte persoane care indeplineste toate conditiile prevazute in pachetul de servicii turistice contractat. Cesionarea poate fi realizata numai cu anuntarea agentiei de turism semnatare a contractului.
Turistul care cedeaza pachetul sau de servicii, precum si cesionarul sunt responsabili in mod solidar la plata pretului calatoriei si a eventualelor costuri suplimentare aparute cu ocazia acestei cedari. Pe de alta parte, agentiile de turism sunt obligate sa furnizeze clientilor, in scris, pentru incheierea contractului, informatii referitoare la localitatea de destinatie, ruta de parcurs, mijloacele de transport utilizate, caracteristicile si categoria acestora. La acestea se adauga informatii privind tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare a acestora, serviciile de masa oferite si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie, durata programului (indicand data sosirii si a plecarii), informatiile generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur. Daca vreunul dintre aceste criterii se schimba, acest lucru trebuie comunicat in mod clar turistului, inaintea incheierii contractului. In cazul unor reclamatii ale turistului cu privire la serviciile turistice contractate, agentia de turism organizatoare, agentia de turism detailista si prestatorii de servicii sunt obligata, potrivit legii, sa actioneze imediat pentru solutionarea reclamatiilor.