Surpriza de proportii la THR "Marea Neagra", una dintre cele mai mari societati turistice din sud-estul Europei. In cursul zilei de luni, 10 aprilie, la sediul societatii din Eforie Nord ar fi trebuit sa aiba loc prima parte a licitatiilor prin care era scoasa la vanzare o parte insemnata a activelor THR "Marea Neagra". Pentru aceste licitatii au fost cumparate mai multe caiete de sarcini si totul parea sa decurga conform planului. La primele ore ale diminetii insa, nici un ofertant nu si-a facut aparitia la Eforie Nord, pentru a licita vreo unitate turistica sau restaurant din Saturn sau Jupiter. Astfel incat, conducerea THR a decis amanarea, pana la o data ulterioara a acestei prime parti a licitatiilor, urmand ca luni, 17 aprilie, sa se desfasoare cea de a doua parte a acestor - desigur, daca vor exista ofertanti. Pe 10 aprilie ar fi trebuit sa fie scoase la vanzare, printre altele, hotelurile "Alfa", "Beta" si Gama", la care se adauga Restaurantul "Mercur" si terenurile aferente acestuia, toate in statiunea Saturn (acestea fiind licitate "la pachet") - 8.944.548 milioane de euro pret de pornire, Restaurantul "Dunarea" si terenul aferent acestuia - 857.109 euro, Gradina "Dunarea" si terenul unitatii - 211.191 euro, o parte a Cofetariei/Braseriei "Saturn" si terenul acesteia - 129.249 euro, Restaurantul "Minerva" - 1.197.524 euro, precum si Grupul Gospodaresc Jupiter -932.347 euro. Din declaratiile directorului general al THR "Marea Neagra", se pare ca marea majoritate a celor care ar fi dorit sa liciteze pentru unitati turistice sau alimentare pe litoralul sudic s-ar fi "speriat" in primul rand de proportiile pe care le-a luat "fenomenul" gripei aviare.

Scaderea atractivitatii pentru investitii in turismul de pe litoral

Neprezentarea ofertantilor la licitatia de la Eforie confirma consideratiile analistilor fenomenului declinului ingrijorator al industriei turistice autohtone din ultima vreme. Aceste consideratii se refera la faptul ca atractivitatea statiunilor de pe litoralul romanesc a scazut dramatic ca rezultat al managementului dezastruos practicat cu precadere de proprietarii hotelurilor si unitatilor de alimentatie publica de pe coasta indigena a Marii Negre. Acest management s-a tradus prin perceperea unor tarife exagerate la unitatile de cazare de pe litoral, tarife care au crescut exponential in decursul mai multor sezoane estivale, fapt ce a determinat atingerea pragului superior al preturilor la cazare, dincolo de care litoralul mioritic a devenit din ce in ce mai lipsit de atractivitate, comparativ cu cel bulgaresc, turcesc, grecesc, precum si cu alte destinatii de vacanta din Europa aflate in concurenta directa cu statiunile romanesti. In plus, aceste majorari fabuloase ale tarifelor la cazare, precum si ale preturilor practicate de patronii de terase, restaurante si de alte unitati de alimentatie publica de pe litoral s-a facut in conditiile in care nivelul calitatii serviciilor prestate catre clienti au fost de cele mai multe ori sub standardele turistice internationale. In aceste conditii, proprietarii multor hoteluri de pe litoral au inceput deja sa-si scoata la vanzare activele obtinute deseori in conditii destul de controversate, aspect dovedit de piata imobiliara constanteana care este din ce in ce mai des asaltata de oferte de vanzare a unor hoteluri amplasate in statiunile de la malul marii. In acest context, saturarea pietei hotelurilor la mana a doua si diminuarea atractivitatii investitiilor in turismul de pe litoral reprezinta argumente suficient de puternice pentru a explica absenta ofertantilor la licitatia de la Eforie.