Operatorii de telefonie fixa care vor prelua un abonat dintr-o alta retea de telefonie fixa vor plati 13 euro pentru fiecare numar portat, in timp ce in reteaua mobila tariful va fi cu doi euro mai mic, adica 11 euro, potrivit Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC).
Incepand de ieri, 21 octombrie, orice abonat de telefonie poate migra intr-o alta retea fara sa-si schimbe numarul de telefon. Operatorul poate oferi abonatului gratuit serviciul de portare sau poate percepe un anumit tarif. Potrivit ANC, legea prevede ca sumele pe care trebuie sa le achite clientii pentru serviciul de portabilitate trebuie sa fie accesibile. In prezent, majoritatea statelor europene au implementat portabilitatea numerelor. In Uniunea Europeana numai Romania si Bulgaria nu au introdus acest serviciu. Pana in luna octombrie 2007, la nivelul celor 23 de tari-membre UE care au raportat datele pentru acest studiu - fara Marea Britanie si Polonia - se inregistrau 47 de milioane de numere mobile portate de la lansarea acestei facilitati. Cel mai mare procentaj de numere mobile portate a fost inregistrat in Finlanda (peste 68%) si Danemarca (42%), in timp ce in Spania si Suedia procentajul depaseste 25%.
Portarea numerelor se poate face numai dintr-o retea de telefonie mobila intr-o alta retea sau dintr-una fixa de telefonie in alta. Noua masura nu permite portarea numerelor de telefonie fixe catre retele de telefonie mobila si invers. Aceasta masura ar putea permite operatorilor mai mici sa ia abonati ai operatorilor mari, oferind servicii cu valoare adaugata, dar si tarife mai mici. Cred ca vom avea multe de castigat cu aceasta masura, in primul rand prin cresterea calitatii serviciilor si reducerea preturilor la abonamente. Orice utilizator va putea beneficia de portabilitate in maximum 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Cei doi operatori trebuie sa se puna de acord, astfel incat sa-i poata oferi acest serviciu abonatului in termenul stabilit. In caz contrar, ANC va aplica sanctiuni.
Faptul ca un abonat va avea acelasi numar de telefon, indiferent de retea, ar putea crea confuzie in randul clientilor, intrucat apelantul care formeaza numarul nu va mai sti exact in ce retea este cel spre care se indreapta apelul. De aceea ANC a cerut companiilor de telefonie mobila sa introduca un ton distinctiv care sa-i avertizeze pe clienti ca numarul celui apelat a fost mutat intr-o alta retea.