Prin construirea conductei paneuropene Constanta - Trieste, Romania, prin terminalele sale petroliere de la Marea Neagra, va deveni principala poarta prin care va trece titeiul pentru Europa. Conducta Constanta - Trieste urmeaza sa asigure transportul cel mai scurt catre Europa a aproximativ 60 de milioane de tone de petrol anual.

Realizarea proiectului oleoductului paneuropean va aduce beneficii semnificative Romaniei, prin veniturile obtinute din tarifele de tranzit. In plus, tara noastra vizeaza in cadrul aceluiasi proiect si alimentarea pietei interne si transportarea petrolului rafinat catre Europa pe ruta Dunare - Main - Rhin. "Conducta petroliera Constanta - Trieste nu mai reprezinta un proiect regional, ci este o parte importanta a retelei europene de transport de titei", a declarat ieri Slobodan Sokolovic, inalt responsabil al acestui proiect interstatal.
Constructia fizica a acestui oleoduct va debuta cel mai tarziu la sfarsitul anului viitor, a spus, la randul sau, Andrei Grigorescu, reprezentantul partii romane in cadrul proiectului si secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului (MEC). Conducta petroliera ar urma sa fie finalizata in perioada 2012 - 2014. Viitorul oleoduct Constanta - Trieste va avea o capacitate anuala de transport de circa 60 de milioane de tone de titei, fata de planurile initiale, care indicau un nivel de 5-10 milioane de tone, a adaugat Grigorescu. "Aceasta conducta permite pomparea in timp real de titei din Portul Constanta la punctul final", a precizat Grigorescu. "Cantitatea de titei pompata va veni fie din zona caspica, fie de la Odessa sau Novorosisk, petrol de provenienta rusa", a mai explicat oficialul MEC. Conducta de petrol va porni din Portul Constanta si va trece prin Serbia si Muntenegru, inainte de a ajunge in Croatia. De aici, traseul conductei va continua pana la Trieste in Italia. Aici se va conecta la sistemul Trans Alpine Pipeline - TAP, care aprovizioneaza Austria si Germania. O alta bifurcatie va asigura transportul catre Venetia, urmand sa alimenteze rafinariile din nordul Italiei.
Pe lungimea oleoductului vor exista mai multe statii de repompare care sa ajute petrolul sa-si pastreze presiunea. In Austria si Germania sunt interesate sa proceseze titeiul transportat de oleoduct patru rafinarii, dintre care trei apartin OMV. In Romania vor trebui sa se faca mari investitii pentru cresterea capacitatii de stocare la Oil Terminal.

630 km de oleoduct vor trece prin Romania

Studiul de fezabilitate asupra conductei Constanta - Trieste va fi finalizat la inceputul lui februarie anul viitor, urmand ca dupa aceea sa fie ales si consortiul care se va ocupa de finantarea constructiei celor 1.360 de kilometri ai oleoductului. Pana acum exista 5 companii din zona financiar-bancara care sunt interesate sa ofere finantare pentru conducta paneuropeana, a declarat ieri Sokolovic.
In Romania, conducta va avea o lungime de aproximativ 630 de kilometri, trecand pe la Constanta, Pitesti si Craiova si va iesi din tara pe la Timisoara.
Membrii Comitetului Interstatal care se ocupa de conducta pan-europeana sunt din Italia, Serbia, Croatia, Austria, Slovenia si Romania.

Efectele in piata petrolului

Rezervele de petrol ale regiunii caspice sunt in prezent o sursa importanta de aprovizionare pe viitor. Cu toate acestea, productia in aceasta regiune se afla inca la inceput, iar evolutia sa, incerta, din cauza rutelor de export limitate si a unor factori ce au potentialul de a descuraja investitiile in zona. In perioada ultimilor cinci ani au fost construite mai multe conducte alternative spre Marea Neagra. Mai departe, dupa ce ajunge la Marea Neagra, titeiul este transportat spre pietele internationale pe cale maritima, prin Bosfor. Viitoarea limitare a transportului prin stramtoare a dus la elaborarea mai multor proiecte de oleoducte care sa o ocoleasca.