Blogul lui Vasile Dancu: REGIONALIZARE. ASTEPTARI, FRICI SI ILUZII

De la debutul acestui an, reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei este una din temele care revine cu regularitate in discursurile politice si in dezbaterea publica. Desi nu exista un punct de vedere oficial din partea Guvernului cu privire la detaliile reorganizarii, in media au fost vehiculate diferite formule de regionalizare, iar de curand au inceput controverse asupra viitoarelor capitale ale regiunilor, dar si asupra limitelor pana la care va fi extinsa regionalizarea.
Inca opinia publica nu are o viziune clara sau o judecata cristalizata. In percepția publica se amesteca asteptari exagerate, frici sau iluzii personale si colective. La o prima vedere, observam ca percepția este influentata de multi factori: nivel de instructie, varsta, habitat sau chiar zona geografica de apartenenta. Posibilitatea de a crea o bulversare a intregii societati prin decizii arbitrare sau nepregatite este considerabila asadar credem ca este nevoie in viitor de ample studii de impact, dezbateri publice si studii stiintifice care sa implice Academia Romana, mediul universitar, institutiile de cercetare si societatea civila, comunitatile si angajatii din administratia locala sau centrala.
Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie - IRES a inceput un amplu proiect de cercetare sociala si analiza cu privire la impactul regionalizarii asupra dezvoltarii Romaniei.
Cercetarea "Regionalizarea. Asteptari, frici si iluzii" face parte din seria studiilor de perceptie care prefateaza proiectul mentionat si a avut ca scop identificarea perceptiei populatiei cu privire la acest proces iminent prin care va trece Romania.Studiul de fata a dorit sa fixeze un punct de plecare, o radiografie a stadiului in care se afla perceptia publica a acestui important proiect de guvernanta.
Cercetarea a vizat urmatoarele aspecte:

Notorietatea temei regionalizarii, gradul de informare si de interes
- Aproape 20% dintre cei chestionati nu au auzit de proiectul de regionalizare
- Peste jumatate dintre romani se considera putin sau deloc informati cu privire la aceasa tema, in timp ce 45% se declara informati sau foarte informati
- Putin peste jumatate dintre romani se considera putin sau deloc interesati de procesul regionalizarii in timp ce 48% spun ca sunt interesati sau foarte interesati, dar 51% declara ca au o parere buna sau foarte buna despre procesul de regionalizare - 51%, in timp ce 2% spun ca nu au nici o parere buna, nici proasta, iar 41% au o parere proasta sau foarte proasta.

Impactul regionalizarii asupra comunitatii
- proportii aproximativ egale ale respondentilor considera ca, in urma procesului de regionalizare, procesul de colectare a taxelor la nivelul comunitatii lor s-ar imbunatati (31%), ar ramane la fel (30%) sau s-ar inrautati (31%), in timp ce 7% nu stiu ce s-ar intampla
- cei mai multi dintre intervievati sunt de parere ca in urma reorganizarii Romaniei pe regiuni resursele bugetare la nivelul comunitatii lor s-ar imbunatati - 36%, in timp ce 29% considera ca ar ramane la fel, iar alti 29% considera ca acest aspect s-ar inrautati
- imbunatatirea finantarii proiectelor de infrastructura este perceputa de 43% dintre participantii la studiu, in timp ce 27% dintre acestia cred ca ar ramane la fel si doar 20% considera ca s-ar inrautati
- 44% dintre cei chestionati cred ca in urma regionalizarii procesul de creare a locurilor de munca din comunitatea lor s-ar imbunatati, 26% considera ca acest aspect ar ramane la fel, in timp ce 25% considera ca s-ar inrautati
- cei mai multi respondenti considera ca la nivelul comunitatii lor s-ar reduce birocratia in urma reorganizarii teritoriale pe regiuni - 40%, 27% considera ca din acest punct de vedere lucrurile ar ramane la fel, iar 26% ca s-ar inrautati
- in ceea ce priveste imbunatatirea nivelului de trai in comunitatea lor drept o consecinta a procesului de regionalizare, respondentii sunt mai sceptici: majoritatea sunt de parere ca lucrurile ar ramane la fel - 36%, in timp ce 34% considera ca s-ar imbunatati, iar 25% considera ca s-ar inrautati
- majoritatea romanilor, 55%, sunt de parere ca atragerea de fonduri europene la nivelul comunitatii din care fac parte s-ar imbunatati o data cu regionalizarea
- doar 38% dintre participantii la studiu cred ca regionalizarea va determina o crestere a calitatii serviciilor publice, acelasi procent considera ca serviciile publice vor ramane la acelasi nivel de calitate ca pana acum, iar 16%, un procent considerabil, considera ca nivelul calitatii serviciilor publice se va inrautati in urma regionalizarii
- 33% dintre respondenti considera ca drumul parcurs de cetatean pentru rezolvarea unei probleme in urma regionalizarii se va imbunatati, respectiv se va inrautati.
- regionalizarea aduce cu sine speranta ca, la nivelul comunitatilor, se va imbunatati cooperarea cu alte comunitati din tara si din Uniunea Europeana - 46%. Aceasta opinie se manifesta mai intens in randul barbatilor, al persoanelor cu varste peste 50 de ani si al persoanelor cu un grad mai ridicat de educatie.
Reorganizarea sarcinilor administrative
- posibilitatea ca unele dintre responsabilitatile Guvernului sa fie delegate la nivelul regiunilor este foarte bine vazuta de catre romani, 78% dintre acestia manifestandu-si acordul in acest sens
- politica externa este singurul segment care nu are o majoritate de opinii in ceea ce priveste delegarea ei la nivelul regiunilor (37%)
- alte responsabilitati, insa, sunt acceptate de majoritatea populatiei ca trebuind sa revina in sarcina regiunilor (colectarea taxelor - 75%, ordinea publica - 81%, protectia mediului - 86%, agricultura si dezvoltarea rurala - 87%)
- Guvernul de la Bucuresti ar trebui sa primeasca, in opinia a 46% dintre romani, o pondere de maximum 10% din taxele si impozitele colectate. In ceea ce priveste ponderea minima din taxe si impozite care ar trebui sa ramana la nivel local, 20% dintre romani considera ca aceasta ar trebui sa fie intre 50-70%, iar 33% sunt de parere ca acest prag minim ar trebui sa fie situat peste 70%.

Identitatea regionala
- majoritatea persoanelor care ar participat la studiu - 58% - considera ca cel mai important este sa fie romani
- pe locul doi in preferintele respondentilor se afla identitatea de cetatean european - 21% -, iar pe locul trei se pozitioneaza identitatea de locuitor al unui oras sau a unei comune - 17%. Doar 3% dintre participantii la studiu sunt de parere ca cel mai important aspect in ceea ce priveste identitatea este sa fie ardelean, oltean, moldovean etc.

Responsabilitatea regionalizarii
- procente aproape egale din populatie considera ca actuala clasa politica poate, respectiv nu poate gestiona cu succes procesul de regionalizare a Romaniei
- majoritatea romanilor, 60%, considera ca partidul pe care l-au votat la alegerile parlamentare ar sustine procesul de regionalizare
- 56% dintre participantii la studiu considera ca cetatenii tarii ar trebui sa ia decizia privind forma de regionalizare cea mai buna
- o proportie foarte mare dintre respondenti - 89% - este de parere ca prin alegeri ar trebui sa fie ales conducatorul regiunii
- majoritatea subiectilor - 83% - declara ca pentru ei este important sau chiar foarte important cine anume va conduce regiunea
- perceptia populatiei asupra desfiintarii judetelor nu este foarte bine conturata, respectiv procente egale - 48% - au o parere buna, respectiv proasta despre acest aspect
- 72% au o parere buna despre diminuarea atributiilor institutiei prefectului

Caracteristicile cercetarii:
Volumul esantionului: 1.221 indivizi de 18 ani si peste
Tipul esantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.
Reprezentativitate: eroare maxima tolerata de ± 2,8%
Perioada anchetei: 23-25 ianuarie 2013