Senatorul Octavian Liviu Bumbu a sustinut de la tribuna Senatului Romaniei o declaratie politica intitulata: Predarea istoriei si rolul ei in pastrarea identitatii nationale. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Va retin atentia cu o problema pe care o consider esentiala atat pentru educarea tinerei generatii din tara noastra, cat mai ales pentru pastrarea identitatii noastre nationale si anume predarea istoriei in invatamantul romanesc. Doresc sa trag un semnal de alarma in privinta acestei situatii, fiind convins de gravitatea ei atat prin observatii personale, cat si in urma participarii la Conferinta internationala a profesorilor de istorie, organizata la Tirgu-Neamt, la 5 septembrie a.c., de Asociatia Profesorilor de Istorie din Romania â€"APIR-Clio si de Asociatia Profesorilor de Istorie din Neamt, finalizata cu Memorandumul de la Neamt.
Astfel, desi Romania a subscris la o serie de documente europene privind locul si rolul istoriei in scoala- Recomandarea 1283/1996 privind istoria si invatarea istoriei in Europa, adoptata de Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei si Recomandarea 15/2001 privind predarea istoriei in Europa secolului al XXI-lea, adoptata de Comitetul de Ministri al Consiliului Europei-, desi in majoritatea tarilor europene , predarea istoriei are intre 2-5 ore pe saptamana (in Albania 2ore, Austria 2-3 ore, Bulgaria 3 ore, Belarus, Belgia, Cehia-3 ore, Germania, Estonia , Olanda -3 ore, iar in Franta 3-5 ore si Marea Britanie si Ungaria- 3-4 oreâ€"fie ca disciplina independenta, fie corelata cu stiintele sociale sau geografia, la noi in tara majoritatea claselor, de la a V-a la a XII-a-cu exceptia profilului stiinte sociale sau filologie si a clasei a VIII-a au o singura ore pe saptamana.
Consider ca este o eroare grava, care va afecta chiar fiinta neamului romanesc, incat consider ca se impune de urgenta revizuirea planurilorâ€"cadru si acordarea pentru studiul istoriei a 2-3 ore pe saptamana, de la clasa a V-a la clasa a XII-a, la toate profilurile. De asemenea, decizia cu privire la orele de istorie trebuie sa fie apanajul Ministerului Educatiei, prin intermediul inspectorului general al disciplinei si cu o consultare reala a profesorilor de istorie si a asociatiilor lor profesionale. Este firesc sa se redea rolul decizional Ministerului Educatiei, nu unor laboratoare obscure din Institutul pentru Stiintele Educatiei, unde am informatii ca s-ar pregati o amputare drastica a numarului de ore de istorie, prin reunirea acesteia cu Geografia.
Drept urmare, propun o reanalizare a locului si rolului disciplinei istorie in cadrul curriculum-ului national, in sensul alinierii la numarul de ore existent in Europa si a recunoasterii valorii formative a acestei discipline.