Magazin: Diapozitive extraterestre la Roswell? (Autor : DAN D. FARCAS)
In luna mai 2015, subiectul cel mai fierbinte in ufologie a fost cel despre doua diapozitive color care au fost expuse in cadrul unei manifestari de mare anvergura, in Mexico City, pe 5 mai, in prezenta a numerosi ufologi de renume. Diapozitivele arata un organism neobisnuit intr-o cutie de sticla. Creatura are un corp mic, subtire si un cap mare, deci s-a zis ca ar putea sa fie un extraterestru. Expertii au stabilit ca filmul Kodachrome a fost expus in 1947, deci s-a dedus ca poate reprezinta un omulet din OZN-ul prabusit in acel an la Roswell, in statul New Mexico.
Custodele actual al imaginilor este Adam Dew, fost jurnalist de sport. El afirma ca piesele au fost gasite in 1998, in Sedona, Arizona, in podul unei case care urma sa fie refacuta, intr-o cutie care continea 400 de slide-uri vechi. Cutia se pare ca apartinuse fostului proprietar, geologul petrolist Bernerd Ray si sotiei sale Hilda Blair Ray, fost avocat si pilot amator. Cuplul a calatorit foarte mult si fotografiile lor includ imagini de celebritati, cum ar fi Bing Crosby, Clark Gable si generalul Eisenhower, la evenimente publice, la sfarsitul anilor 1940. Bernerd a fost si un presedinte al Societatii de Arheologie din Texas-ul de vest si, in aceasta calitate, putea sa fi vizitat New Mexico in 1947. Diapozitivele au intrat in atentia ufologilor si a expertilor in septembrie 2013, iar de atunci au dat nastere la numeroase discutii, despre care am mai scris in Magazin.
Creatura, judecand dupa imaginile de rezolutie scazuta care au circulat inainte de 5 mai, pare a fi intre 36-40 cm in lungime si are capul mult mai mare decat s-ar potrivi trunchiului. Mai erau si unele caracteristici neobisnuite. Scepticii au subliniat ca acestea ar putea apartine, la fel de bine, unui copil cu hidrocefalie sau unei mumii dintre cele aflate in muzeele din America de Nord si Europa.
Noi investigatii ale cazului Roswell
Ufologul Stanton Friedman, unul dintre principalii investigatori ai cazului Roswell, invitat la prezentarea imaginilor, a declarat ca va urmari spectacolul de la o distanta de siguranta, pentru ca nu vreau sa se interpreteze ca aduc un plus de legitimitate prin prezenta mea in Mexico City. Robert Hastings a mers mai departe, spunand ca povestea cu diapozitivele este susceptibila sa devina unul dintre cei mai jenanti pasi gresiti, de-a lungul unui efort, lung de sapte decenii, depus de ufologi pentru a aduna si publica date care indica realitatea fenomenului OZN si natura probabil extraterestra a acestuia. S-a mai remarcat si faptul ca pe 5 mai 2015 sunt exact 20 de ani de la lansarea, la Londra, a filmului, contrafacut, cu autopsia unui extraterestru.
Dupa prezentare, deci incepand din 6 mai, s-au dezlantuit comentariile. E drept, doar intre ufologi sau persoane apropiate acestora. Media importanta abia daca a mentionat evenimentul. Una dintre primele reactii au venit din partea lui John Greenewald, de la organizatia The Black Vault, dedicata dezvaluirii, cu seriozitate, a secretelor de tot felul. El ia in considerare faptul ca expertii de la Kodak au confirmat ca intr-adevar diapozitivele datau de la sfarsitul anilor 1940 si nu au fost modificate. Dar dovedeste asta ceva? La dispozitia participantilor a fost pusa doar una dintre fotografii, cu o rezolutie nesatisfacatoare. Fotografia prezinta o creatura intr-o cutie de sticla. La prima vedere, ambianta pare mai degraba cea a unui muzeu, nu a unei incinte menita sa gazduiasca secrete.
Dincolo de cutie se zaresc obiecte pe care le poti gasi intr-un muzeu, dar si o persoana imbracata ca orice vizitator. Capul creaturii poate sa fie al unui pui de gorila sau de maimuta. Alaturi de trup se vede un fel de card, ca cele care insotesc orice exponat de muzeu. Prin ajustarea contrastului si a luminozitatii, se putea deslusi pe card ceva ce pare a fi un text, dar acesta era complet ilizibil la rezolutia disponibila. Unii au pretins chiar ca nu ar fi un card ci doar reflectarea unei lumini aflata deasupra capului. Aceasta ipoteza poate fi insa inlaturata usor.
Greenewald, laolalta cu publicatia The Mirror, critica si lacomia organizatorilor. Accesul pe internet la eveniment costase 20 de dolari, iar legatura nu a fost totdeauna de calitate. Adam Dew a refuzat interviuri cu reviste care au dorit sa prezinte povestea, pe motiv ca acestea nu ofereau nicio compensatie. In plus, imaginile de inalta rezolutie ale presupusului extraterestru urmau sa fie vandute de abia de acum incolo, prin compania Media Dew, alaturi de un documentar despre descoperirea diapozitivelor. Si Nick Pope, cercetatorul care condusese biroul pentru anchete OZN la Ministerul britanic al Apararii, a declarat pentru Mirror Online ca a fost dezamagit. Creatura din imagine putea fi, prea bine, un model, sau putea fi, pur si simplu, o imagine falsa, aranjata sa arate ca un diapozitiv din anii patruzeci, a spus el. Altii, folosind browsere si retele de socializare, au gasit rapid pe net organisme aproape identice, cat se poate de pamantene, intarind ipoteza ca avem de-a face cu un artefact de muzeu. Peste doua zile, Greenewald revenea cu comentarii suplimentare. Notand ca istoria omenirii este plina de relicve si artefacte care arata aproape identic cu extraterestrul din Cinco de Mayo, el cerea ca cei ce au promovat diapozitivele sa vina cu argumente suplimentare, credibile, daca voiau sa mai salveze ceva din ceea ce sustin.
(Va urma)