Magda Marincovici (Jurnalul National): Genele care distrug ficatul. Descoperire a cercetatorilor din Singapore, SUA si Romania publicata in Nature Genetics

Un grup de cercetatori din Romania, Singapore si SUA au identificat patru mutatii genetice responsabile de aparitia unei forme agresive de cancer, a anuntat prof.dr. Irinel Popescu, presedintele Academiei Romane de Stiinte Medicale, seful Centrului de chirugie generala si transplant hepatic de la Institutul Clinic Fundeni.
Un colectiv de cercetare de la Institutul Clinic Fundeni, impreuna cu parteneri din Singapore si SUA, au publicat, in data de 3 noiembrie , doua articole in prestigioasa revista Nature Genetics. Studiul a fost realizat de doua echipe din Singapore si SUA, colectivul din Romania fiind inclus in ambele echipe. Articolele se refera la o cercetare consacrata coloangiocarcinomului, unul din cele doua tipuri majore de cancer hepatic. Coloangiocarcinomul este o tumora primara a cailor biliare, foarte agresiva, cu supravietuire la cinci ani de numai 10%. Coloangiocarcinomul apare pe fondul unor boli preextistente intre care, in Asia, infectia cu paraziti, care traiesc in rauri, boala avand o incidenta mare mai ales in Thailanda.
In prezent, in coloangiocarcinom sunt doar doua optiuni de tratament: operatia si chimioterapia. Comparativ cu alte forme de cancer, in coloangiocarcinom, chimioterapia este mai putin eficienta, baza fiind interventia chirurgicala, una dificila de extirpare a unei tumori uriase. Seria mare de asemenea tumori si de interventii chirurgicale cu un grad mare de dificultate este mai rara in lume, dar a fost motivul principal al prezentei colectivului de cercetare din Romania in aceste studii.
In urma acestor studii au fost identificate patru gene mutante, implicate in aparitia acestei forme de cancer. Studiul a condus la concluzia ca aceeasi boala, respectiv coloangiocarcinomul, poate avea cauze diferite, cu implicatii asupra eficientei tratamentelor. Este vorba de medicina personalizata, de tratamente administrate in functie de profilul genetic al pacientului. Identificarea acestor gene mutante are mai multe avantaje: administrarea de terapii diferentiate, posibilitatea unui diagnostic precoce. De asemenea, stiindu-se genele mutante, se pot proiecta tinte noi terapeutice si formula un prognostic al bolii. Prof. dr. Irinel Popescu a mai precizat ca dispunem de o banca de tumori care permite derularea de cercetari importante in domeniul oncologiei. In acest sens, in curand, la Institutul Clinic Fundeni, va functiona un Centru de excelenta in medicina translationala pentru studiul oncogeneticii care va reuni toate laboratoarele si cercetatorii romani din tara si strainatate. Pe baza unui grant obtinut de cercetatorii din Singapore, cercetatorii romani vor colabora cu acestia pentru identificarea genelor implicate in aparitia cancerului de pancreas.