Senatorul Gheorghe Saghian a sustinut o declaratie politica intitulata: Educatia pentru mediu. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Azi, voi aduce in discutie educatia pentru mediu. Am fost sesizat cu faptul ca, chiar daca, in cei zece ani de invatamant obligatoriu, elevii din Romania au destul de multe ore alocate educatiei tehnologice, civice ba chiar si educatiei antreprenoriale, acest tip de educatie nonformala / informala este aproape inexistenta, poate cu exceptia claselor primare.
Consider ca este important ca pe parcursul invatamantului preuniversitar sa se pozitioneze in centru o problema fundamentala a lumii contemporane â€" mediul inconjurator â€" urmarita in activitati extrascolare si in forme adecvate nivelului de varsta al elevilor si interesului acestora.
Inca din 1948, educatia pen¬tru mediul inconjurator a fost introdusa in mai multe sisteme de invatamant cu ocazia conferintei IUCN (International Unit for the Con-servation of Nature and Natural Resources) de la Paris.
In 1975, a avut loc loc prima de¬claratie interguvernamentala asu¬pra acestei teme: Carta de la Belgrad - Un cadru global privind edu¬catia pentru mediu. Cu aceasta ocazie s-a conturat ideea educa¬tiei pentru mediu vazuta ca proces permanent, interdisciplinar ca natu¬ra si aplicare, un demers educa¬tio¬nal (privit global si nu doar o alta” dis¬ciplina de studiu), privind inter¬rela¬tiile dintre om si sistemul natural, incurajand participarea la expe¬ri¬en¬ta de formare, referindu-se la dimensiunea globala, incura¬jand intelegerea, gandirea critica, re¬zolvarea de probleme, clari¬fica¬rea valorilor.
La noi, in invatamantul romanesc,in cadrul formarii scolare, educatia pentru mediu ar trebui grefata in cadrul invatamantului tuturor disciplinelor. Ar trebui ca educatia pentru mediu sa poata beneficia fie de un context disciplinar (chiar si in cadrul unei singure discipline), fie de unul transdisciplinar, alternativa preferabila in contextul actual.
Ar trebui ca mesajul educational sa fie construirea pentru generatia viitoare a unui sistem valoric si atitudinal care lipseste generatiei actuale. Din aceasta perspectiva, aspectul non formal principal al educatiei pentru mediu il reprezinta construirea unui sistem de atitudini si valori (cu metode si cunostinte complementare), capabil sa modifice comportamentul viitor al elevilor.